Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, February 29, 2012

diserang penyakit misteri (part 1)

Hampir dua minggu aku dapat gatal-gatal.

Yang musykilnya, time maghrib je gatal-gatal tu bukan main gatal lagi.  Tempatnya kat lengan kanan.  Sekarang ni dah mula kat betis kanan pulak.  Tak ke musykil, kanan tubuh badan je yang gatal?

Aku bagi hint kat cik abang. "Bang, time maghrib je laaa ..."
Tapi dia buat kurang dengar je.  Hmm sabar je la ...

Kemudian macam-macam teori yang timbul dalam kepala ni.  Mungkin aku dah dijangkiti penyakit kulit dari Hidayat.  Iyalah, hanya aku sahaja yang tak kena gatal-gatal dalam rumah ni.  Budak berdua yang duduk madrasah tu pun kena, aku je yang tak kena.  Jadi, akhirnya aku kena jugak!  Tak kebal la tu.

Teori kedua, mungkin aku tak sesuai makan ubat.  Ada satu pil ni aku suka-suka tukar, jadi aku kaitkan dengan ketidakserasian hingga menyebabkan kegatalan.  Tak terfikir pulak apasal gatal sebelah kanan je.  Isyh lupakan la ...

Ada rasa bimbang, kalaulah gatal-gatal ni melarat satu badan. Oh tidakkkkkk!!!

Ia macam bintat kena gigit nyamuk.  Gatalnya ya Allah memang tak tahan punya.  Nak garu je.  Tapi ia tak menggelembung macam kulit Hidayat hari tu.  (Syukurlah Hidayat dah sembuh, tinggal sikittttt je kat jari dia.)  Cuma merah-merah je, punyala sedap digaru sampai pejam-pejam mata tak peduli nak berdarah ke nak luka ke ...

Ok tu satu story.  Hari ni tiba-tiba aku begitu bersemangat nak cuci cadar dan selimut semua.  Sebab aku bimbang tengok Hanessa asyik mata merah aje.  Bila aku duga-duga dia, ni mesti pasal kucing ni, dia cepat-cepat menafikan.  Argh, dah bapak dia sayangkan si Putam tu, anaknya apatah lagi.  Dan si bapak pun tak peka pasal anak yang agak arlegik dengan kucing.

"Hujung minggu ni Adik mandikan Putam tu.  Biar bersih.  Suka-suka dia je nak lepak."  Aku bercakap dengan suara yang jelas.  Biar si bapak pun dengar walaupun tak bagi perhatian langsung.

Pagi ni aku tengok dia melepak kat tempat songkok dan sejadah pulak.  "Ada songkok hitam putih la mama!"  kata Hanessa.  Amboiii, geram je rasa.  Tapi si bapak yang dah sayang kat Putam hanya gertak-gertak manja je, dan si Putam lagi la mengada-ngada buat bodoh terus tidur kat celah songkok hitam.  Sekali pandang memang tak perasan ada Putam kat situ kecuali kalau nampak bulu putih kat perutnya.

"Nanti mandikan dia."  Aku cakap lagi.  Stone.

"Nanti belikan syampoo dulu." kata si bapak.

"Tak yah, pakai je syampoo rambut tuh," aku sahut begitu dengan perasaan kurang senang, bukan main lagi istimewanya si Putam ni ya!

Boleh caya ke si Putam akan mandi hujung minggu ni???  Ntah-ntah aku jugak yang buat itu sume.  Nantilah, aku pakai sabun basuh baju je.

/bersambung.


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing