Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, October 6, 2009

Petua keluarga menghilangkan batuk berkahak (edit)

Tajuk ini antara satu dua tajuk terpopular dalam blog aku.  Mungkin penyakit batuk berkahak ini sangat mudah menyerang ramai orang.  Selagi dunia bernama dunia, memang bermacam jenis penyakitnya.  Sedangkan syurga adalah tempat kembali yang kekal, penuh kenikmatan dan kesembuhan.  Tiada kematian dan tiada kerengsaan.  Tiada duka dan tiada kecewa.  Yang berkitaran adalah gelora dan bahagia.

Setiap kali post ini dijengah sesiapa, aku rasa sangat kurang enak.  Dikarang ketika masih baru menulis di blog.  Dari sehari ke sehari aku tertangguh untuk menambah sesuatu padanya.  Alhamdulillah hari ini semoga Allah memberkati untukku melakukannya.

Bercerita sedikit.  Satu ketika adikku pulang dari negara Timur Tengah menghadiahiku sebotol habbatus sauda (bijian).  Bertahun-tahun pula sesudah itu botol yang mengandungi bijian hitam sekadar duduk diam sunyi dan sepi di dalam almari dapurku.  Apabila terpegang akan dia tatkala aku mencari barang-barang, aku merenungnya dan menyimpannya semula.

Satu ketika yang lain, aku mendengar siaran Kuliah Mufti dari Radio NurIslam yang sangat aku gemari (aku berdoa semoga siaran ini dapat didengar lagi di Malaysia ... aku sangat rindukan rancangan Kuliah Mufti yang sarat dan padat dengan ilmu walaupun sekejap sahaja slotnya, aameeen).  Yang Berhormat Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia Dr Ustaz Haji Awang Abdul Aziz menceritakan pengalaman beliau ketika bergelar pelajar di Mesir.  Pada suatu hari beliau menerima jemputan dari pensyarah untuk jamuan makan.  Hairan melihat setiap jenis hidangan termasuk nasi yang putih melepak ditaburi bijian hitam.  Dan itulah habbatus sauda, yang kemudiannya aku kini turut menaburkan ia di atas makananku di dalam pinggan.

Dengan izin Allah jua di dunia darul asbab ini, aku telah diberi keyakinan oleh Allah terhadap bijian hitam ini untuk kesihatan diri.

Diriwayatkan dari Aisyah ra, beliau mendengar Rasulullah saw bersabda:
“Sesungguhnya Al-Habbatus Sauda’ boleh menyembuh segala penyakit kecuali Al-Sam”. Aku bertanya. “Apakah Al-Sam itu? Baginda menjawab, “Al-Sam itu ialah maut”
Riwayat Imam Bukhari.


Sila jenguk di sini dan sini juga. 

Maka aku cari semula botol berisi habbatus sauda yang diberi adikku itu, dan mula menaburnya di atas hidanganku sambil diperhatikan oleh anak-anak dengan wajah hairan dan cemik.  Mulanya memang rasa pelik, tetapi lama-kelamaan rasa pelik kalau lupa nak menaburnya dalam pinggan.  Setiap kali mereka ini memandang pingganku dengan wajah satu macam, akan kubacakan hadis nabi SAW di atas tu.  "Dalam sunnah ada kejayaan.  Kenapa tak percaya?"

Alhamdulillah, aku jarang dihinggapi batuk dan demam.  Stress pun jarang.  Tentang stress ni, aku selalu belajar untuk mengawalnya.  Caranya apabila kepala mula berdengung dan terasa kembang, aku mandi dan cuci rambut (walaupun baru lepas cuci rambut).  Kebelakangan ini aku perasan sudah amat jarang diserang tekanan stress di kepala.  Stress ni bukanlah semasa ada masalah semata.  Terkadang ia akibat cuaca dan perubahan hormon, barangkali juga.  Terkadang kerana gagal mengawal emosi dan tiada sokongan dari pesekitaran.  Semuanya asbab sahaja.  Yang bagi stress Allah, mintakla kat Allah untuk menyembuhkan stress.  

Jadi, selain habbatus sauda, aku juga menyarankan pemakanan sunnah yang lain seperti kurma, madu dan air zamzam.  Kini sudah banyak produk all in one bahan-bahan yang disebut pemakanan sunnah di pasaran untuk diambil menggantikan supplement yang entah halal entah tidak di farmasi.  Kena hati-hati.  Asbab nak cantik dan sihat, tak sedar kita membiarkan sesuatu yang tidak halal bercampur dengan darah yang mengalir di sekujur tubuh.  Na'uzubillahi minzalik.

Ini sebagai tambahan tetapi aku sangat menekankannya.  Kepada anda, marilah kita sama-sama mengamalkan pemakanan sunnah ini.  My favourite tagline sekarang ialah ~ Dalam Sunnah Ada Kejayaan~ hatta anak ambik untuk dirinya setiap jenis biskut yang aku beli untuk pelajar, dia kata "ambik tiga ye mama ... sunnah ... dalam sunnah ada kejayaan."  

Ya Allah, berilah kami faham dan iman yakin pada sunnah Rasulullah SAW penghulu dan kekasih kami selamanya.  Allahummma aameeen.


 ***
(Entri ini berdasarkan pengalaman diri sendiri)
Petuanya mudah sahaja iaitu minum air suam dengan panas sekadar yang termampu untuk diminum.  Lagi berasap air itu lagi bagus. Biarkan badan berpeluh dan insyaAllah batuk dan kahak akan mudah dikeluarkan dan tidak berlarutan.
Saya kerap diserang semput (asma) semasa zaman persekolahan.  Kerap ponteng sekolah dan kerap masuk hospital sehingga saya lali dan timbul seronok menjadi perhatian  pesakit lain dan nurse-nurse yang merawat.
Suatu hari abah mengikut kawan-kawan masuk hutan untuk berburu.  Abah mendapatkan seketul hempedu landak (jika saya tidak tersilap) untuk mengubat penyakit saya.  Semenjak itu, saya beransur kurang diserang semput sehingga dewasa.  Namun ada orang kata, nanti waktu tua penyakit itu akan datang semula.  Wallahualam.
Semakin dewasa, sekiranya saya mendapati badan sudah seram-seram sejuk tanda kurang sihat, saya akan  membungkus tubuh dengan baju tebal, memakai stoking dan berselimut tebal. serta tidak membuka kipas.  Saya cuba sedaya-upaya tidak mengambil sebarang pil.  Insya Allah, biasanya menjelang sepertiga malam, saya mula berpeluh menandakan sudah sampai masanya saya membuka pakaian tebal.  Setelah itu, saya tidur semula seperti biasa dan alhamdulillah, menjelang pagi, kesihatan beransur pulih.
Ada juga petua orang tua-tua untuk menghilangkan kahak iaitu mencampurkan air limau kasturi dan madu untuk diminum.  Secara logik, madu yang bersifat panas dan limau yang berasid berfungsi mencuci tekak dan mencairkan kahak.
Petua abah pula, embunkan nasi bersama gula batu, dan dimakan pada esok pagi.  Ini lebih berkesan untuk menyejukkan tubuh yang panas di dalam.
Saya juga ingin berkongsi pengalaman seorang rakan sekolah yang mengalami demam panas berpanjangan.  Suatu ketika kakak beliau terdorong untuk menarik rambutnya sehingga meletup-letup, setelah agak lama, kepalanya dirasakan semakin ringan dan demam panasnya beransur sembuh.
Setiap penyakit ada ubatnya melainkan mati.  Utamakanlah sumber semulajadi dan makanan sunnah, lebih berkat dan mendapat pahala menggunakannya, insya Allah.  Tidak berputus asa untuk terus mencari ubat yang serasi, kerana di sekeliling kita terlalu banyak rahsia tersembunyi yang tidak diketahui.  


Penyakit yang dihidapi adalah tanda sesuatu yang tidak kena pada tubuh.  Banyakkan minum air untuk membantu mengeluarkan toksik dan melancarkan peredaran darah.  Sembelit yang berpanjangan juga boleh menyebabkan kepala pening dan tubuh menjadi lesu.  Hakikatnya, setiap penyakit itu membuktikan betapa manusia ini makhluk yang lemah, memerlukan Tuhan sebagai tunggak kehidupan untuk memohon dan meletak harapan di setiap saat yang masih bersisa.  Juga tanda Kasih Sayang Tuhan kepada manusia agar pandai merintih dan memohon kepadaNya.

6 comments:

karipapsayur said...

datang tengok petua yee.. anak batuk nihh

Angin Selat Melaka said...

Salam...
Batuk berkahak ni bolehjadi disebabkan oleh lendir serta bakteria yg bersarang di dalaman kerongkong. Dapat kaedah merawat gejala tersebut di:

Cairkan kahak, lendir dan kuman yg mengakibatkan batuk kronik

Semoga ketemui jln penyelesaian.

vigilante said...

Kita nak petua yg tak berbayar punya (freefreefree)kalau yg berbayar berlambak dekat tepi jalan kawan...

Naqhuhines said...

vigilante :-)
jaga perut kerana ia punca penyakit dan ia juga punca ubat. Percuma tu! Juga banyakkan berdoa meminta kepada Allah yang menjadikan penyakit dan menyediakan ubatnya, juga percuma! Selamat mencuba.

ummu said...

assalamualaikum puan
terima aksih ya atas perkongsian petua ni.sekarang ni, di tempat saya pun panas dan ramai juga yg sakit tekak

Naqhuhines said...

Ummu, ada banyak lagi petua untuk kita gunakan, mungkin ummu rajin mencari di blog-blog petua. ya, sekarang ni cuaca sangat panas, di sini juga serupa. paling tidak kena pastikan pengambilan air masak secara teratur, juga untuk buah pinggang, pendek kata air memang sumber kehidupan untuk sekujur tubuh kita.

Blog Archive

Pakaian Muslimah

aku dan dia

Lilypie Angel and Memorial tickers