Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, July 20, 2012

cara jawab salam melalui orang tengah

---> copy dari fb.  tak cukup masa utk menceceh pagi ni hehe ... Selamat berpuasa Ramadhan esok, semoga sama-sama dapat meningkatkan ibadah pada Ramadhan kali ini insyaAllah.  Azam ~ tak mo tidur kat katil, nak lepaking kat hall je ... sebelum tido buat pendinding dari gonggok ... huhu ...  mintak kat pemilik gonggok ... Ya Allah selamatkan kami dari gangguan gonggok yang merayap-rayap ... arghhh betul2 geli. 
~ Seandainya kita tidak begitu faham bahasa Arab...

Kalau perempuan kirim salam pada lelaki dan penyampainya perempuan, kalau lelaki penyampainya dan penerima nya perempuan pulak macam mana?


~boleh sahaja pakai utk semua org lafaz " wa'alaika wa'alaihissalam "
...tak payah pening2 fikir..

Tetapi kepada yg suka kan cabaran boleh lah bca jadual ini dan fahami serta hafal perbezaan sighah mu'annas dan muzakkar dlm bhsa arab utk menjawab salam yg dikirim berdasarkan jantina..

Kalau posmen tu wanita dan pengirimnya wanita - JAWAPAN salam ialah: 'Alaiki wa 'alaihassalam.
Kalau posmen tu wanita dan pengirimnya lelaki - JAWAPAN salam ialah: 'Alaiki wa 'alaihissalam.
Kalau posmen lelaki dan pengirimnya lelaki - JAWAPAN salam ialah: 'Alaika wa 'alaihissalam.
Kalau posmen lelaki dan pengirimnya wanita - Jawapan salam ialah: 'Alaika wa 'alaihassalam

Utk lelaki: 'ka' dan 'hi'
Utk wanita: 'ki' dan 'ha'
Utk ramai lelaki: 'kum' dan 'him'
Utk ramai wanita: 'kunna' dan 'hinna'
~ Credit to : Ibnu Batoota
  *  ingat dan fahamkan, lepas ni boleh jawab salam yang diterima melalui seseorang dari seseorang dengan cara yang betul, semoga ada pahala dan kebaikannya insyaAllah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing