Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, February 10, 2012

bukan di sini

Mak dah balik.  Abah dengan Kontangnya dah balik. Uwan dengan sakit bahu (alhamdulillah dah lega lepas aku urut 2 kali) dah balik.

Mak masih pening.  Mudah-mudahan tak ada apa-apa akan jadi.  Semoga mak sihat.

Ada tandatanya.  Tapi tak perlu nak fikir sangat.  Yang lebih penting ialah risaukan iman dan amal.  Ingatkan mati yang boleh tiba-tiba.  Bukan fikir banyak pasal blog yang hilang tiba-tiba!  Tapi sebab masih ada rasa 'tak seronok', aku buat sedikit ubahsuai dan sikap lama muncul semula, yang tak patut ada pada blogger yang suka berterus-terang dan cerita macam-macam.  Yang sepatutnya lebih baik tak payah ada blog ...!!!

Dapat cerita mimpi Mak Ramlah.  Lagi.  Buat sekian kali.  Arwah ibunya dan arwah Kak Ja datang bertandang.  Hari tu mimpi jumpa onyang kat padang luas terbentang penuh batu permata kehijauan.

Aku cuba kaitkan dengan mimpi-mimpi arwah abah.  Uwan cerita mimpi arwah Tok Unggal Husin.  Iaitu mimpi-mimpi yang hadir menjelang saat berangkat jiwa ke sebuah alam persinggahan sementara.

Apakah ...

Oh ibu!

Uwan tak ada mimpikan sesiapa.  Cuma arwah Tok Paan yang aku tak pernah lihat wajahnya muncul menanyakan mengapa kain putih pembalut tiang seri yang dibuka mak semenjak pindah ke kampung tidak dibalut seperti asal.  Jawab uwan, nanti dia akan balut semula, walhal sudah bertahun dia tidak menjejakkan kaki ke ruang atas rumah yang bertangga-tangga, semenjak jatuh tersungkur di hari Hanessa lahir ke dunia 7 tahun lepas.

Innalillahi wainna ilaihirajiunnnnn ...
Ke mana akan pergi jika tidak kembali?
Semua akan pergi 
Semua akan kembali
Dari asal kembali asal
Dari tiada kembali tiada
Kita hanya sementara
Bukan di sini selamanya




No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing