Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, June 28, 2014

Saya dengar lagi suara tu panggil nama Sarah, kata Nurin.  Beria-ia dia menceritakan pengalaman seram itu.

Pelik, asyik dia je yang mendengar ...

'Masa tu saya sorang-sorang je kat situ,' terangnya lagi.

Hmmm...

Aku dah lama segan nak share status gangguan begini dengan Ustaz M. Dia sudah memberitahu bagaimana nak buat pendinding sekeliling madrasah. Sudah lebih dua bulan aku 'senyap' dari membuat sebarang laporan kepada ustaz muda yang 'ganteng' itu. Sekiranya ada gangguan, perkara pertama yang muncul dalam kepala ialah 'bila kali terakhir kamu buat pendinding?'

Semalam, soalan ini mendapat jawapan begini.. 'Sudah lama dorang tak buat pendinding, mama.'

'Kenapa dah lama tak buat??'

'Sebab orang yang biasa buat uzur.' Jawab KP sambil tunduk.

'Apasal tak cari pengganti???' Aku mula rasa panas sedikit demi sedikit.

Tiada jawapan.  Kemudian KP bersuara perlahan, 'dorang tak nak mama.'

Haah, rasa selamat dan selesa macam tu la jadinya. Nanti bila dah ternampak atau terdengar apa-apa baru heboh sure. Arghh geram.

Anis menyampaikan cerita ada bunyi ketukan di pagar tetapi tiada sesiapa di situ.

Aku teringat pula cerita ibu seorang pelajar yang bercuti untuk rawatan. Khabarnya ada ifrit yang berkeliaran di sekitar ini.  Manakala pemagar yang dibuat oleh ustaz M dengan garam dan ayat-ayat suci Al Quran sudah lama pecah.

Maka usaha untuk membuat pemagar diberi penekanan semula. Asbab pemeliharaan dari Allah insyaAllah.

Selesai satu perkara. Ada lagi satu yang membuatkan aku rasa agak terbeban. Masih berkaitan ustaz M juga. Hmm ...

Salam yang dikirim setiap hari untuk beliau, adakah wajib aku menyampaikannya?

Itu satu.  Kedua .. Bagaimana aku mahu memulakan bicara ini? Aku tidak berkemahiran untuk hal seperti ini.  Apatah lagi,  ia dibatasi rasa segan wal malu wal hormat kepada beliau.  Aduhhh ... Aku masih memikirkan, bagaimana??? Apakah ayat yang perlu dirangkai untai untuk disampaikan???

Paling aku risau adalah respon yang bakal aku terima!

Beratnya menjadi orang tengah untuk urusan jodoh kerana aku bukan orangnya yang layak dan sesuai melakukannya.  Wahai...

Semoga Allah permudahkan insyaAllah.  Aameeen.

***

Kak long oii...aku dengar pencarian warga sekolah kita bermula lagi ye? Terima kasih banyak atas kerjasamamu selama ini. Atok lagi baik ceritanya.  'Aku wat bodo je,' katanya. Hehehe ...

***

Saya perkenalkan diri di sini. Saya ialah SDB. SEHARUM DOA BONDA.  Buku den khabarnya on the way. Tapi den dah rasa tertahan nak menulis dah. Semua dengan izin Allah.

Nak termenung pun tak ada masa, sebab masa senggang asyik diisi dengan berWhatsApp. Ya, aku dah lama tak termenung! Sedangkan proses ilham dan idea itu antaranya melalui jalan termenung dan merenung.  Lagi parah ialah aku payah mencari masa untuk membaca.  Ini memang parah!!! Melainkan ketetapan diri untuk Kalamullah, selainnya aku rasa payah.  Ini adalah simptom penyakit berat yang sedang melanda dunia akhir zaman, melainkan orang-orang yang dipelihara Nya.

Ya Allah!

Namun syukur alhamdulillah. Sebenarnya memadailah dengan Kalamullah abadi ini. Ia jauh lebih berharga dari dunia dan isinya. Hanya mungkin belum tiba masa untuk menggapai ilham dari selautan rahsiaNya. Semua milik Allah. InsyaAllah.

Ramadhon Kareem.

Selamat mengerjakan ibadah puasa pada Ahad ini.

Blog Archive

Pakaian Muslimah

aku dan dia

Lilypie Angel and Memorial tickers