Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, October 17, 2014

Malu nak menelefon cikgu.  Rasa tak tau nak cakap apa.  Malu yang selalu menghantui di zaman kanak-kanak tiba-tiba muncul kembali.

Hari ini ada bunyi hon lagi di depan pintu.  Aku yang berkain batik segera menyarung burqa.  "Ada apa ye?"  tanyaku dari belakang pintu.  Nak buka engsel pintu pula ketat tiba-tiba.  Yang di luar tidak menjawab, diam sahaja.  Kalau aku tak nak bukak pintu pun boleh je. Dugaanku tepat, staf pos laju sedang berdiri di situ.

"Kak, sain tulis nama no aisi."  Lantas dia menghulur fail yang terselit kertas putih dan sebatang pen.

Siapa saja yang mengirimi aku sesuatu ini?  Sri Kenayan Sdn Bhd.  Wahh ... di luar dugaan ini.

Aku menutup pintu  dan membuka burqa.  Sampul coklat diletak di atas katil dengan perasaan sabar.  Selesai menguruskan diri, aku pun duduk membelek sampul surat coklat.  Ejaan namaku ada perubahan kecil, sama seperti yang tertera di atas kiriman Cikgu Mail kelmarin.  Pasti bukan cikgu yang menulis, sebab corak tulisannya milik orang perempuan yang masih muda.  Aku agak mungkin awal 20-an.

Sri Kenayan.

Terukir senyumku.  Wajah Cikgu Mail muncul dari lipatan kertas di dalam sampul coklat.  Benarkah sudah lebih 34 tahun tidak bersua?  Masih ada saki baki ketampanan pada wajah cikgu yang nampak sayu.  Lantas aku teringat betapa segaknya cikgu melangkah di perkarangan sekolah.  Tinggi, rambut ikal hitam dan berkulit cerah.  Cikgu memang hensem.  Dan garang, oh!  Namun cikgu rajin juga bercanda dengan anak-anak muridnya.

Aku menjeling tab di sisi.  Terasa ingin mendengar suara cikgu.  Tapi, aku sangat malu.  Malu yang selalu menghantui aku di zaman kanak-kanak muncul semula tiba-tiba.  Argh!  Maka muncul pula alasan-alasan yang entah dari mana.  Aku kurang dengar kalau bercakap di telefon.  Aku tak tau nak tanya apa kat cikgu.  Aku malu sangat.  Aku segan.  Aku ...

Baiklah, aku beri diriku masa untuk bertenang.  Tak perlu memaksa diri.  Apabila Allah izin, aku pasti akan melakukannya tanpa paksaan dari diri sendiri atau sesiapa.  Semoga ada sesuatu yang bermanfaat untuk aku bicarakan bersama cikgu.  InsyaAllah.

* Terima kasih, jazakallahu khoyr katheera buat Cikgu Mail.  InsyaAllah satu ketika semoga Allah rezekikan kita berjumpa.  Semoga jadi asbab kebaikan aameeen.

*  aku minta member snap gambar cikgu senyap-senyap, tapi dia beritahu cikgu pulak haishh!  Hasilnya cikgu kirim gambar kat aku.  Hehe ... untung juga.

* selepas 10 minit berlalu, rasa tak sedap hati.  Aku capai sampul coklat dan belek nombor telefon yang tertera.  Aku dail tiga kali tetapi tidak berjaya.  Ended tiba-tiba.  Sebenarnya boleh saja aku bertanya pada Hisham dan Maria.  Ok nanti aku tanya no telefon cikgu ya.

"Kak long, bak no tepon cikgu ... den nak try tepon cikgu."

***
MasyaAllah aku baru je bercakap dengan cikguuuuuu!!!
Wahh masih gayat rasanya  nih.  Bayangkan, cikgu boleh tanya aku apa warna motor Vespa arwah abah aku!!!  Dia kata hijau cair ka ... aku kata mbe macam kuning cair kot.  Hmm .... Dan cikgu kata dia suka bahasa aku dalam novel tu.  Bagus katanya.  Cikgu kata cikgu suka cara penulisan 'Bahasa Lima'.  Hujung semua sama.  Tiba-tiba aku rasa macam terikut loghat Utara plak hahaha ... InsyaAllah semoga Allah izin kita bersua lagi cikgu.  InsyaAllah.

Search This Blog

Loading...

Blog Archive

Pakaian Muslimah

aku dan dia

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

widgeo net

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Seharum Doa Bonda

Seharum Doa Bonda