Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, August 8, 2017

Gadis Molek dan Sampah

Alhamdulillah. Blog tetap istimewa.  Kat sini senyap. Kau menulis sorang-sorang, macam tak ada sesiapa akan baca. Tapi satu ketika entah bila, ada la yang tersadai sekejap. Melainkan blog informasi, blog-blog curhat macam ni mungkin tidak popular sangat. Orang tersesat saja yang membukanya. Lebih-lebih lagi kalau tiada niat untuk mengumpul follower dan tidak komersial. Hanya mahu menulis sesuatu, macam aku.

Dah 8 tahun usia blog ni, rasanya. Sejak 2009. Makin lama makin jarang dibuka. Tapi ada kejutan demi kejutan yang aku dapati. Apabila sejak kebelakangan ini, maksudnya selepas aku kemaskini nombor telefon untuk contact di akaun, ada beberapa pertanyaan daripada ibubapa tentang madrasah. Mereka ingin tahu tentang madrasah. Mereka berminat dan mahu menghantar anak-anak belajar di madrasah.

Kisah Naqib belajar di madrasah pada 2009 banyak aku kongsikan di sini. Kisah adik-adiknya sedikit ada juga diselitkan. Aku tidak menyangka pula akan ada menerima feedback dari pembaca yang ingin tahu berkenaan madrasah. Walau apa pun, alhamdulillah syukur kerana dapatlah tak banyak sikit aku menerangkan dan memberi jawapan kepada soalan-soalan yang diberikan. Semoga kisah anak-anakku Allah jadikan asbab hidayat juga, walaupun hanya sekelumit. Aameen.

Aku dah log out muka buku. Serabut. Muak dan rasa nak muntah pun ada. Hampir sebulan aku tak jenguk ke sana. Semasa buat jualan buku lama online, kena la log in balik. Jenguk pulak wall. Selalu terus search page yang perlu atau skroll notification laju-laju. Bila jenguk wall, macam-macam iklan ada. Paling memuakkan ialah wajah-wajah ayu yang tunjuka cara-cara cuci muka dan mekap muka.  Tak perlulah aku tunjuk ekpresi emosi dengan gunakan huruf besar semuanya, cukup aku tulis ~ muak nak muntah.

Mungkin pada usia begini, fikiran pun dah makin matang untuk aku. Walau ada lagi orang yang lebih matang bijaksana. Tetapi aku tertanya-tanya, mengapa jadi trend macam tu? Mengapa wahai gadis-gadis molek? Lagi molek lagi kau nak tayang muka? Aku tertanya-tanya, produk-produk tu nak kena tunjuk cara guna macam tu ke? Maka akan bertambah laris jualan kau.

Kau dah cukup molek ke?

Yang molek tu la yang nak disimpan baik-baik sebenarnya.

Aku dah lama nak hide semua gambar-gambar kat sana. Tapi ada saja halangan dari dalam diri sendiri. Aku nak delete akaun, pun masih ada halangan dari dalam diri. Aku ingin membenci, tapi belum tahap berani mati. Maka aku hanya dapat pasang azam saja buat masa ini. Satu hari tak lama lagi aku akan ucapkan selamat tinggal kepada benda-benda memuakkan dan sampah-sarap itu, walaupun aku cuba mengasingkan sampah baik dan sampah jelik. Ia tetap sampah.

Ia alam yang akan membawa kau makin lama makin jauh entah ke mana. Ia adalah lautan maya yang akan menenggelamkan kau jauh ke dalam dan kau bernafas tercungap-cungap tanpa kau sedar yang kau sedang mencungap kelemasan. Dan entah bila kau akan sampai ke dasarnya, tak tahu ..

Blog ini? Nanti aku fikirkan. Ada juga ura-ura nak delete, masih dalam pertimbangan.

Jumpa lagi. In syaa Allah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing