Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, February 5, 2017

Tumit kanan sakit

Sebulan lepas saya berurut dengan Ina Sabah. Perghh memang mantap jari-jemarinya. Alhamdulillah. Memang tepat mana-mana urat yang dicapainya. Sejam jadi sejam setengah, akhirnya dua jam. Tambah lagi dalam 10 minit gitu hingga akhirnya dia sendiri stop sebab takut bos marah. Haha ..

Hilang sakit tumit kanan saya. Belikat memang sedap kena urut. Urat kembang dan tersekat. Sambil diurut, sambil saya belajar.

Kelmarin semasa menemani anakanda ke HTAR, saya ingin berurut lagi. Mahu 3 jam. Tetapi tak ada rezeki sebab ada saudaranya yang meninggal dunia pada hari tersebut.  In syaa Allah lain kali semoga bertemu lagi. Saya tak putus asa. Ina Sabah bukan buat-buat pandai. Alhamdulillah Allah memberinya kelebihan memahami urat-urat dalam tubuh. 

Hari ini saya agak lama di dapur. Saya fikir mahu buat stok lauk yang sudah dimasak untuk anakanda. Risau melihat dia makan hidangan di kedai yang pastinya diletakkan bahan perasa dan tinggi garam. Jadinya tadi saya beli tiga ekor ayam dan masak tiga jenis masakan menggunakan periuk Noxxa. Ayam kari, ayam kurma dan ayam masak merah berkuah. Setelah sejuk, saya packing dua ketul dalam plastik dan sealed. Kalau nak lebih, boleh ambil lebihlah. Seekor ayam bajer 6 plastik bermakna boleh stok untuk 6 hari.

Selepas ni saya bercadang mempelbagaikan lagi masakan termasuklah ayam masak lemak cili api, ayam beriani, ayam kerutup, ayam semur, hmm ... apa lagi ya?

Sekiranya ada stok ikan yang sesuai dan tidak terlalu mahal, saya akan siapkan stok pelbagai lauk ikan pula in syaa Allah. 

Sebenarnya dah lama saya bercadang nak buat stok lauk untuk anakanda.  Ada saja halangannya sama ada halangan masa atau suami tidak bersetuju. Tadi pun mak saya kata nanti hilang zat dan sebagainya. Pada fikiran saya tidak ada isu hilang zat selagi ia tersimpan di tempat sejuk beku dengan baik.  Bahkan ini menjimatkan masa dan memudahkan hidangan untuk Naqib. Bayangkan kalau saya terpaksa keluar awal pagi untuk memenuhi temujanji dengan doktor di Hospital Klang. Pukul berapa pulak saya nak bangun masak? Dan mampukah saya memandu tanpa rasa mengantuk nanti? Haihh dah berumur ni tenaga bukan makin kuat kan ..

Saya tanda setiap plastik lauk dengan sticker dan tulis jenis lauk. Di pintu peti ais juga saya lekatkan sticker bertulis hari bulan hari ini dan jenis lauk yang disejukbekukan.  Alhamdulillah syukur. Tak sabar rasanya nak beli ayam lagi dan masak jenis lauk yang lain pula.  Untuk tiga jenis lauk tadi, saya menggunakan tiga periuk Noxxa untuk setiap satu masakan.  Hanya 10 minit memasak pada tekanan tinggi, saya tidak risau ayam akan mentah di bahagian dalam. Masa juga dapat dijimatkan dengan lebih baik.

Rahsianya, ada kemudahan eloklah digunakan. Betul tak?  Sebenarnya nak cerita, dah berdiri lama di dapur tu mulalah terasa tumit kanan sakit balik dan lutut kanan pun rasa sakit.  Aduhai ...

Makanya teringatlah saya akan urutan Ina Sabah beberapa minggu lepas.  Sedapnya badan diurut-urut dengan jari-jari yang tepat pada tempat yang perlu dibelai.  Hmm ...

Dan saya mula urut sendiri kaki kanan di bahagian betis, sambil duduk dalam kereta kerana menghantar bidadari manis pulang ke Senawang.  Sambil urut tu terasa ada urat yang bengkak.  Teringatlah kata-kata Ina Sabah, yang urat saya sangat kronik. Kembang sana sini dan bersimpang-siur bahkan tersumbat.  "Memang efek pada hormon," katanya sambil mengurut.

Saya urut di bahagian bawah buah betis.  Urut di situ terasa macam karen ke lutut kanan yang sakit tu.  Saya teruskan urut perlahan-lahan. Dah sampai rumah pun saya urut lagi, kali ni dengan sapuan minyak cap kapak.  Minyak tu je yang saya nampak malam ni, guna je la.

Alhamdulillah, terasa makin lega dan berkurangan sakit di tumit kanan dan lutut kanan walaupun tidak sepenuhnya. Saya akan urut lagi bahagian bawah buah betis hingga hilang sakit sepenuhnya. 

Pinggang kiri pun sakit ni.  Entah di bahagian mana nak dicapai untuk diurut ya? Tak pe, kita cuba dan kaji sendiri tubuh kita.  Tak semesti di pinggang sakit maka urut di situ.  Sedangkan urat-urat dalam tubuh berselirat merata.  Mungkin bahagian perut yang perlu dibelai-belai.  Ina Sabah kata perut sangat penting dijaga.  Kalau pandai urut perut boleh bantu menguruskan berat badan.  Boleh datang kenyang tanpa makan. Boleh awet muda.  Lebih mengujakan, boleh mengandung lagi kerana urat-urat menjadi lancar dan segala yang menyumbat kembali keluar secara normal.  Sangat menarik kan?

Ramai orang beritahu takut nak urut perut sama ada urut sendiri ataupun serah kat tukang urut.  Hmm biasala tu prejudis je lebih.  Takut sendiri lantak awak la.  Kekadang efek kepada orang lain yang lemah semangat pun sama jadi takut nak serah perut.  Akibatnya sama-sama tanggung walhal kalau fikir baik-baik ok je urut perut.  Berhati-hatilah kalau dari mula urutan kat badan ok je, takkan kat perut tak ok. Biasanya perut adalah bahagian terakhir akan diurut. Kita boleh rasa sendiri kesedapan urutan tu tahap mana.  Kalau tahap menyakitkan segeralah beritahu tukang urut supaya kurangkan sikit tekanan dalam urutan. 

Saya pernah berurut dengan seorang wanita Kemboja yang sudah lama menetap di negara kita.  Urutannya keras dan sebenarnya bulu roma saya jadi meremang apabila diurut.  Meremang bulu roma ... bukan sebab takut tapi sebab sakit gila-gila punya sakit tapi dek kerana saya kuat menahan hingga selesai, hanya bulu roma berdiri saja yang memberitahu betapa sakitnya dia mengurut.  Serik ...

Sengkak perut pun kita boleh buat sendiri.  Buat saja pelan-pelan dan lemah-lembut.  Biasanya yang sengkak menyakitkan tu ialah sengkak selepas bersalin.  Kalau sengkak biasa tak perlulah buat kuat-kuat.  Biasa je tapi dengan teknik yang betul. Sebab kita perempuan ni mudah je jatuh peranakan terutama kalau angkat barang berat sikit.  Mengangkat anak kecik yang semangat pun boleh menyebabkan peranakan jatuh. So pandai-pandailah rawat diri untuk kebaikan kita juga.

Ok dah melalut macam-macam ni.  Che Tan pun dah mengantuk sebenarnya.  Hmm siapa yang baca blog Che Tan yer? Boleh tak bagi tanda kat komen .. hehe.  Salam perkenalan untuk rakan blogger yang baru.  Salam ukhwah berpanjangan untuk rakan blogger yang dah lama.

Nanti coret lagi ya.  In syaa Allah. Che Tan akan meluangkan lebih banyak masa di blog, dengan harapan aura penulisan akan kembali hangat.  Suasana dingin di kampung ni sebenarnya turut menyejukkan mood nak menulis hihihi ...

Wassalam.
Laiela Saiedah.

😁😁😁

Hey blog pun dah ada emoji rupanya! Baru kutau...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing