Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, November 3, 2016

Clear Chat

Risau apabila tablet semakin rajin hanging. Belum setahun umurnya wehh ... hadiah besday dari suami sempena hari lahir dia. Maka saya semakin kerap clear chat whats app. Banyak grup yang saya join.  Grup berkaitan penulisan je dah hampir 10 grup. Grup keluarga ada dua, belah saya dan belah mertua. Grup saya anak-beranak dengan nama Naqhuhines kena ada, senang nak slow talk pada bab-bab yang tak boleh berdepan haha .. Grup sekolah ada 5, satu dah left tinggal 4. Grup terbaru ada 3, yang harus diladeni. Grup jiran lama yang tak bagi saya left masih join, sayang jiran-jiran saya walaupun hanya beberapa kali berkumpul mesra. Dan dua grup rakan-rakan masturat yang paling superb dan in syaa Allah saya tak mahu left sampai bila-bila, termasuk satu grup terbaru yang hanya ada 6 rakan. Paling terkini ialah grup Self Healing yang bersifat sementara, mungkin hanya 30 hari selepas itu bubar.

Hmm masih belum banyak sangat sebenarnya. Dan pasti tak mampu ikram semuanya. Sebelum ni, saya cari masa untuk scroll mana-mana grup yang rajin update maklumat bermanfaat. Juga download gambar-gambar terutama jika individu yang suka berkongsi maklumat terbaik. Kebanyakannya memulakan pagi hari dengan ucapan salam penuh ceria di grup, oleh individu tertentu yang memang rajin.

Yang kurang sedapnya, ada pula yang begitu rajin update kisah-kisah ngeri kemalangan lengkap dengan gambar-gambar. Tak terkecuali gambar yang menampakkan aurat. Sudah ditegur supaya tak perlu kongsi hal-hal begitu. Ringkas cakap, tak menambah iman pun huhu ... menyemakkan ada. Nampaknya tidak diendahkan. Yang lain-lain pun dah malas nak menegur. Grup sebegini sekali scroll je jawabnya, atau tak perlu scroll pun tak mengapa. Clear chat sudah memadai.

Ada juga individu yang menerima teguran supaya tidak mencuri masa orang lain. Baca apa yang dikongsikan, hujungnya tiada kesudahan. Memang mencuri masa!

Mudahnya clear chat semua. Tapi kena buat satu persatu. Ada grup dan individu yang ada kesinambungan cerita yang perlu disimpan buat sementara. Apa yang pasti, ini semua hanya sementara. Clear Chat harus dilakukan selalu dan kurangkan menghadap telefon, lebihkan membaca dan merenung diri. Alam maya yang begitu luas dan mudah capaiannya, hanya di hujung jari menyibukkan manusia dengan hal duniawi dan menjarakkan mereka dengan diri sendiri, sebenarnya. Wallahu'alam.

*sudah lama tidak menulis. Idea belum mekar. Hari pun redup.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing