Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, December 8, 2015

Naqib dan Tanda Kekuasaan Allah

Alhamdulillah.

Seperti plot sebuah novel yang bermula dengan nada datar, semakin kritikal dan akhirnya berakhir dengan penuh kelegaan.  Begitulah perjalanan kisah anakanda Muhammad Naqib.

Ketika dia dalam keresahan yang memuncak, saya menyahut panggilan telefon dan menjawab pertanyaan suami dengan nada kerisauan yang tidak dapat lagi disembunyikan.  Bersama air mata yang mengalir, saya khabarkan anakanda sedang keresahan.  Cukuplah perkataan 'keresahan' untuk saya gunakan bagi menggambarkan keadaan yang amat mencurigakan hati nurani.

Suami yang seolah-olah hanya menanti masa untuk saya mengalah, dengan segera menyatakan akan pulang menguruskan Naqib ke hospital.

Saya mengalah dengan keadaan Naqib.

***

Kretinin 4000.  Doktor mengatakan ia adalah keajaiban.  Pertanyaan demi pertanyaan yang diajukan sama ada kepada saya, suami atau Naqib sendiri membayangkan ada rasa hairan dan musykil bersarang di sanubari mereka.

Naqib tidak koma, tidak pengsan hatta tidak merapu.

Naqib diberi kekuatan oleh Allah Zat  yang Maha Agung untuk memperlihatkan tanda-tanda kekuasaanNya.  Masya Allah.

***

Naqib pulih dengan begitu cepat.  Hari kedua di ICU, hanya tinggal sedikit wayar di jari dan saluran oksigen di  hidung.  Dia kelihatan begitu segar dan ceria.  Dibandingkan dengan 9 pesakit lain yang kronik, Naqib jauh berbeza.  Alhamdulillah.

Masuk ICU pada petang Rabu 25 November 2015, dijemput dengan ambulan.
Dialisis dan masuk darah 5 pain.

Sabtu 28 Noverber 2015 selepas dialisis kedua dan masuk darah 1 pain lagi, Naqib dihantar ke Wad 8A.  Pada hari tersebut dan esoknya, dia menerima ramai pelawat termasuk kawan rapatnya, Taufik yang meminta izin dari pihak madrasah Sri Petaling untuk berziarah.  Juga pasangan kembar Budin dan Hafiz.  Yang paling tidak disangkakan, kehadiran seorang gadis bersama ibunya, ibu Taufik la juga haha ...

* Akhirnya bersua muka juga kita ...

***

Jumaat 3 Disember 2015 Naqib dibenarkan keluar setelah kami berjaya memperolehi tempat dialisis terhampir dengan rumah.  Namun buat beberapa ketika dialisis akan dilakukan di Mukmin Dialisys Centre Andalas.

***

Saya masih optimis dan terus memanjatkan doa ke hadrat Allah untuk memberikan syifa yang sempurna kepada anakanda.  Saya optimis dia tidak perlu melakukan dialisis sepanjang hayat.  Laporan ultra sound memperlihatkan buah pinggang yang radang, bukan mengecut.

Ada beberapa perkara lain yang tidak dapat dinyatakan di sini.  Ia masih di dalam pemerhatian dan usaha diteruskan untuk terus mendapatkan pertolongan dan keredhaan Allah.

Insya Allah.

Wassalam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing