Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, January 9, 2015

Sebelum ini aku pasti minta izin jika mahu share post di fesbuk.  Sekarang tidak lagi.  Aku hanya like dan share jika aku perkenan untuk post itu berada di wall aku.  Biasanya aku share sesuatu yang aku harapkan orang-orang yang aku sayang dan kawan-kawan, saudara-mara atau sesiapa sahaja kenalan dalam dunia maya membacanya seterusnya mendapat sesuatu yang bermanfaat darinya. 

Aku rasa ok untuk tidak minta izin share.  Biasanya apabila minta izin, tuan punya post dengan senang hati memberi izinnya.  Jadi aku anggap tuan punya post tu tak kisah dan suka apabila aku share walaupun tak pernah minta izinnya.  Kadang-kadang ada yang lebih bagus, dah siap-siap bagitahu sila kongsikan status ini dan tidak perlu minta izin.  Jelas dan memudahkan.  Dah tentu mereka menulis untuk diketahui umum.  Ada juga catatan yang agak peribadi aku kongsikan juga.  Bukan apa ... aku nak orang-orang yang aku sayang dan kawan-kawan, saudara-mara atau sesiapa sahaja kenalan dalam dunia maya membacanya seterusnya mendapat sesuatu yang bermanfaat darinya. 

Aku harap kebanyakan tuan punya post tak perduli langsung dengan galaknya aku kongsikan status atau cerita mereka tu.  Dengan kata lain dah siap-siap bagi izin dalam diam. 

* semua novel yang diletak di kedai buku kat SP tak laku.  Alhamdulilllah.  Aku dah ambil balik semuanya, dengan memandu kereta Iriz hijau dalam hujan lebat banget ditemani si bongsu yang comel. 

"Ok la tu ... tu kedai jual kitab bukan kedai jual novel."  Respon suami bila aku khabarkan melalui telefon.

Aku mula cuak selepas menempah 30 buah buku kompilasi yang salah satu ceritanya adalah cerita aku.  Rasa nak kensel atau tukar tempahan jadi 3 buah je, tapi dah bayar pulak. 

"Tak pe la ... lepas ni tulis la kisah suamiku karkun kartun hehee ..." 

Arghh!!!

Pelajar masih bercuti.  Tentu mereka semua tak menjangka apabila cuti asyik bertambah sehingga genap sebulan.  Mana-mana yang ada wassap, menegur aku dan mengomel tentang betapa bosannya di rumah dan tak sabar nak balik ke madrasah.  Sudah dijangka oleh suami, pembaikpulihan bangunan madrasah biasanya sebulan walaupun macam ringkas sahaja.  Dua minggu atau tiga minggu akan menyaksikan hasil kerja yang tidak memuaskan.  Mudir mengambil keputusan menambah lagi seminggu untuk segala renovation menjadi sempurna insyaAllah.

Aku sudah beredar dari perkarangan madrasah.  Kini berada di kediaman sementara yang suasana sekelilingnya amat sunyi.  Kesunyian yang memungkinkan aku mendengar suara kokokan ayam jantan sayup-sayup entah dari belakang rumah siapa.  Ada kicau burung yang halus tetapi tidak segalak kicauan di atas pokok mangga di depan rumah madrasah.  Sesekali mendengar bunyi pintu gril jiran sebelah dibuka.  Mak memberitahu jiran sebelah ada baby, tetapi jarang sungguh mendengar tangisannya.

Malam tadi menerima kiriman pemberitahuan 'sudah ada wassap.'  Ringkas sahaja. 
'Welcome'
'Akhirnya ...'
Aku balas begitu.
Tetapi aku sudah naik bosan dengan wassap.  Melainkan dengan tasykil-tasykil yang disampaikan sesekali oleh sang otai dari Melaka itu.  Atau sesuatu yang baru dan bermanfaat untuk dikongsikan.  Selebihnya  putaran dari pos-pos lama yang hampir basi atau memang basi.  Kalau bermanfaat, ok je.  Tetapi ... banyak pulak komplen aku ye! 

Heh makcik, kalo banyak komplen kau tutup je wassap tu!  Yang repeat post tu bukan directly nak bagi kau tapi dorang nak share kat grup.  Ko diam-diam je boleh tak?  Tak nak baca jangan baca ...

Ah, memang tak segar pun! Ulang-ulang je, ntah ye ntah tak pun satu hal. 

Apa yang segar? 

Mari segarkan iman dalam hati dengan membanyakkan menyebut kalimah Laailahaailallah, sebaik-baik kalimah yang berat di timbangan kelak.

*  berita kurang happy ~ mak mertua jatuh lagi di biliknya pagi ini buat kali kedua dalam seminggu ini.  Semoga mak mertua aku yang kecil molek sentiasa dalam kesihatan yang baik dan dapat beribadah dengan sempurna.  Ya Allah, mudahkan urusan keluarga di sana semuanya aameen.






No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing