Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, January 18, 2015

Rindu pada blog ini.  Tetapi lembap nak m****s, bajet 3 minit untuk online di blog sudah jadi lebih setengah jam dan suami aku sudah berdengkur pun, aduss ...

Esok si manja akan balik ke madrasah.  Dan tadi aku menangis geram bercampur hiba.  Sebulan melayan kerenahnya, selepas esok petang aku akan berdua sahaja dengan suami.  Si bongsu sudah tidak sabar mahu pulang ke madrasahnya.  Begitu juga dengan kawan-kawannya yang lain, yang rajin berchatting dengan aku di Whats App atau WeChat.  Masing-masing sudah bosan menghabiskan waktu di rumah.  Agaknya kena leter je kot hehe ... Tidak juga.  Mungkin semakin teruja untuk melihat madrasah yang berwajah baru.  Luar dalam berwarna pink. 

Mira, hari ini memberiku berderet wajah sedih dan menangis.  Aku buat tak faham, tetapi aku faham.  Mira paling gemar meluah isi hati padaku, tentang bermacam perkara.  Hani juga, tetapi gadis gedik ini baru sahaja melafazkan azam yang berkobar-kobar untuk khatam al Quran (hafalan) pada tahun hadapan.  Alhamdulillah.

Esok mereka pulang tanpa aku.  Umi Ain akan menanti mereka dan Umi Ain akan menjadi tempat mereka bermanja pula.  Adakah sama?  Mungkin jauh lebih mesra, namun biarlah setahun bersama aku adalah paling bermakna selamanya ...
 
Hmm ... si bongsu sudah memujuk aku dengan suaranya yang lemak manja.  Aku pula rasa semakin parah menahan rasa. 

Inilah pengorbanan.  Cuti seminggu yang bertambah seminggu demi seminggu sehingga genap sebulan, yang mungkin tidak akan ada lagi cuti sebegini, pasti mudir akan berhati-hati dalam memberi cuti luar jangka seperti ini di lain kali, hanya bisa membuatkan aku terkenang-kenang keletah si bongsu nanti.

Dan aku risau dia akan tidur dengan air mata meleleh ke bantal kerana asakan rindu. 

Sungguhpun ada juga kerenahnya yang membuatkan aku naik geram dan amarah yang aku lemparkan, tetapi setakat manalah itu semua.  Manisnya wajah dan senyumannya, lembut manja lemak berkrim disukai ramai suaranya dan keletahnya aduhai ...

Ya Allah, pilihlah anak-anakku yang tercinta untuk menjadi daie daieyahMu, alim alimahMu, hafiz hafizahMu dan menjadi pembantu-pembantu agamaMu beserta keturunan mereka sehingga hari Kiamat, dan jadikanlah mereka kebanggaan Rasulullah SAW.  Juga semua 'anak-anakku' di madrasah Lil Banat itu.  Aaameen.

Laiela Saiedah.  Wassalam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing