Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, December 6, 2014

"Janganlah berhenti mama ..." Danisyah berdiri di sisi pintu dapur dengan wajah redup.  Matanya yang selalu riang turut redup.  Gadis yang sukar difahami rakan-rakan ini sepertinya begitu terkesan dengan keputusan aku.

"Mama masih ada kat sini sampai kamu bercuti."

"Janganlah berhenti mama ..."

"Mama ada kat sini.  Sampai kamu semua bercuti."

Aku hanya dapat mengatakan begitu.  Mereka akan bercuti dua minggu lagi, sehingga itu aku masih di sini.  Cuma apabila mereka kembali ke madrasah setelah dua minggu kemudian, iaitu minggu pertama 2015, ada wanita lain yang menunggu mereka di tempat aku.

Sudah tiba masanya untuk aku beredar.  Perancangan Allah begitu baik. Di saat aku perlu pergi, ada seseorang yang begitu berharap untuk berada di sini demi kemaslahatan dirinya.  Alhamdulillah.

Malam ini aku akan 'lepaking' dengan mereka.  Waktu ini mereka sedang minum malam. 

Sekumpulan gadis dari grup tertentu duduk dalam bulatan kecil tidak jauh dari pintu dapur.  Kami sekadar pandang-memandang begitu sahaja.  Tadi mereka sudah mengadu itu ini.

"Ok, mama insyaAllah akan datang sana jam 11.30.  Now mama nak rilek jap."  Aku mewar-warkan sebelum ditanya lagi.

Ketika minum berdua di meja, aku bertanya suami, "Bang, apa nak pesan ye?"

"Pesan?? Pesan apa?" 

Ah, sang suami yang seorang ini.  Aku teringat pidato terakhir baginda Rasulullah SAW. 

Begitu banyak dan di saat-saat akhir begini, semakin banyak pendedahan mengejutkan yang disampaikan kepada aku.  Tidak perlu ramai, cukuplah dari dua orang yang berbicara.  Aku berharap yang lain-lain masih berada dalam lingkungan terpelihara.

Betapa pentingnya ilmu.  Betapa pentingnya usaha dakwah.  Betapa pentingnya iman dan keyakinan kepada yang ghaib.  Betapa pentingnya semua yang termaktub di dalam Al Quran Kalamullah dan yang disampaikan oleh Baginda Rasulullah SAW. 

* sedang menunggu jam 11.30 malam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing