Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, December 1, 2014

Aku sedang ditemani anak jin hitam.  Dia, aku temui di atas pokok mangga di depan pintu dapur.  Menjerit-jerit di atas dahan yang tinggi, di Rabu petang menjelang maghrib.  Aku minta suami tolong ambilkan anak jin tetapi suami tidak mahu melayan kehendakku.  Sehingga aku terperasan tiada lagi bunyi suara anak jin menjerit, aik kenapa senyap tiba-tiba.  Aku pun tinjau dari celah pintu, mendongak memerhati di seluruh dahan pokok mangga di depan pintu dapur warna biru laut. 

Tiba-tiba si bongsu muncul dari arah pintu dapur yang lain, dan tertawa melihat aku yang tertinjau-tinjau ke luar. 

"Ni  mama, baby dah ambik sendiri haha ..."  di tangannya ada anak jin hitam.  Rupa-rupanya si  bongsu memanjat meja simen bulat untuk mengambil anak jin hitam dari atas dahan pokok.

Sambil menulis blog ini, anak jin hitam sedang santai di sebelah aku, di atas tilam tidurku.  Tadi suami sudah berpesan kepadanya, "Jangan berak dalam rumah!  Nanti tangkap tikus tau!" sebelum dia bergeak ke Mersing.  Anak jin hitam macam faham je. 

Semuanya hitam, termasuk anak matanya, tentulah!  Yang agak putih hanyalah bulu telinganya dan sedikit bulu di bahagian perutnya, amat sedikit hampir tersembunyi di celah-celah warna hitam.  Giginya amat halus meresip-resip kulitku.  Sangat lincah bermain.  Botol mineral kosong 500ml jadi mainannya.
.
Aku merasa tidak sabar mahu mencuba resepi homemade wet food untuk anak jin hitam.  Aku rebus sedikit daging ayam bersama kentang dan karot.  Mak yang baru datang dari kampung memerhatikan sahaja dari jauh.  "Agar-agar ni nak buat kuih ke?"

"Tak mak ... nak buat lauk anak jin ni haa ..."

"Amboi spesel benar.  Mak dah lama tak makan kuih lengkong merah."  Aku tersengih.

Jadi, makanannya ialah homemade wet food aku buat sendiri dan minumannya air susu kambing yang baru aku beli untuk diri sendiri.  Kita share la nampaknya.  Jangan kau tak minum pula, mahal tu!

Selamat datang anak jin hitam!  Ketika aku berangan-angan mahu membela seekor kucing buat peneman, anak jin hitam pula yang muncul tiba-tiba tidak disangka.  Anak jin pun anak jin lah ... semoga ia anak jin Islam yang soleh lagi sangat takwa.  Aameeen.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing