Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, November 12, 2014

InsyaAllah aku akan teruskan permohonan untuk penukaran nama binti itu.  Niatku semata-mata untuk mendapatkan redho Allah.  Aku kembali risau.  Risau membayang-bayangkan keadaan aku menggeletar di hadapan Rabbul Jalil di padang yang luas tanpa perlindungan, berhimpit-himpit dan tenggelam dalam peluh yang mengalir.  Darah, nanah, matahari sejengkal di atas ubun-ubun, nauzubillahiminzalik.

Kadang-kadang, tiba-tiba, rasa ngeri sebegini muncul tak dijangka.

Aku ajukan soalan agak berjela tentang permasalahan nama ini kepada seseorang yang mengepalai sebuah madrasah besar tetapi belum beroleh jawapan.  Jawapan yang aku harapkan akan memudahkan pekerjaanku dan menyenangkan hatiku dan berpihak kepada diriku.  Aku masih tertunggu-tunggu. 

Sebenarnya jawapan sudah lama ada.  Hanya aku yang tidak mahu memperhatikannya.  Jawapan dari hadratNYA.

Selainnya, tentang daki-daki dunia.

* menulis dalam keadaan hati tidak senang dan tenang, seumpama mencatat sesuatu di atas kapal layar di permukaan Lautan Hindi yang bergelombang.  Atau melukis sekuntum bunga ketika sedang duduk dalam roaler-coaster yang sedang meluncur laju dalam tiga minitnya.  Atau mewarna lakaran pelangi ketika sedang meniti tali antara dua jurang yang dalam.  Atau seperti sedang membaca surah Yassin di sisi jenazah, bersendirian, di tengah malam, dan tiba-tiba lampu black-out, dan tiba-tiba ada aroma harum muncul perlahan-lahan, dan ...

Stop.


2 comments:

AMIIZAA said...

salams maz,

dtg sini melawat maz:)

NaqHuHiNes said...

salam kembali Mieja :D

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing