Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, September 13, 2014

Tak sempat nak temberang lebih-lebih hari ni.  Jadual macam padat je nih! Ish!

Jap lagi nak masak.  Mudirah dan pelajar ada mesyuarat pukul 11 tapi aku mohon tidak hadir huhu ... alasan masak le, apa lagi?  Lagi pula aku boleh sahaja bermesyuarat dengan mudirah melalui whats app.  Sudah pun selesai sebentar ini hehe ... Aku khabarkan menu yang bakal dihidangkan iaitu nasi arab ayam bersama kambing golek.  InsyaAllah itulah menu yang sudah ditetapkan setakat hari ini, semoga tidak berubah hingga hari jamuan Lil Banat pada Ahad minggu depan, 21 hb nanti.

Lepas tu nak bawak Hasanah pergi beli kasut.  Kasut sarung hitam miliknya hanya tinggal sebelah.  Dicari entah ke mana, tak jumpa juga.  Hasanah akan pulang ke Kemboja pada cuti Aidil'Adha awal bulan Oktober ini, hanya untuk seminggu.  Mungkin bawa dia ke EONBig Kota Kemuning.

Lepas Zuhor nak ke arah Kajang, ziarah dan bermesra dengan ipar-duai dan mertua.  Jamuan BBQ suka-suka oleh adik ipar.

Malam tadi aku dah jumpa informasi tentang SAYEMBARA Penulisan ITBM-Pena-BH yang dimaklumkan oleh Puan Noraini Eslah melalui fesbuk.  Sempatkah?  Tak sempatkah?  Ada beranikah?  Semua dengan izin Allah.  Allah izin, jadi.  InsyaAllah.  Apa yang nak aku pertandingkan?  Novelkah?  Sajakkah?  Hmm ...

Ketika suami bertanya, mengapa aku tak boleh berlama-lama di rumah adiknya petang ini, setelah aku khabarkan "ayang nak balik cepat, tak boleh lepak lama-lama ..."  huhu ... musykil sungguh suami aku ni ... maka aku khabarkan tentang sayembara ini.  Dia angguk-angguk.  Setuju maknanya tu kan?  Alhamdulillah.

"Hmm bang, cadang nak masuk sayembara penulisan ITBM, macam nak hantar novel je ... sajak tu pun macam nak hantar je ..."

"Sajak tu nak kena edit dulu tu ..."

"Napa lak nak edit?  Kan ke sajak sesuai dengan suasana masa ia ditulis?  Sebab tu sajak ada tarikh tulisnya."  aku semberono saja sebenarnya.  Suami diam.  Sajak dia tentulah sajak cinta untukku dulu tu hahaha ... kenapa pulak nak edit, kan?

Setiap kali aku menyalin sajak-sajak itu semula, aku letih menulis tarikhnya, kekadang tempatnya juga.  Di kantin, di bilik kaunseling, waktu tengah malam, waktu awal pagi ... tetapi apabila tarikh terutamanya, ditiadakan, sajak itu seperti hilang sesuatu.  Seperti wanita anggun yang tercicir subang sebelah di telinganya.  Err ... hentam la labu.

Azam.  Dah baca ni, doakan saya dapat menyelesaikan sesuatu dan menghantarnya ke alamat berkenaan, sampai ke tangan penerima dan lulus dipertandingkan.  Sebelum atau pada tarikh tutup pertandingan.  Dan MENANG!

Hehe ... aameeen aameeen aameeen ... Ada hati mahu menang eh?  Berangan sambil berharap memang best.

Apa ada pada kemenangan? Yang penting kebenaran dapat disampaikan, walaupun satu ayat.

Semua dengan izin Allah jua.  Semoga menjadi asbab hidayat seluruh alam, Allahumma aameen, insyaAllah.

SAYEMBARA PENULISAN ITBM-PENA-BH KEMBALI LAGI!

- SAYEMBARA PENULISAN ITBM-PENA-BH KEMBALI LAGI!
Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BH tahun lalu telah melakar sejarah penting dalam menyemarakkan bidang kesusasteraan negara. Kali ini, ia kembali lagi dengan membuka peluang lebih besar kepada penulis dari seluruh tanah air!
Tiga kategori dipertandingkan iaitu NOVEL, KUMPULAN CERPEN, DAN KUMPULAN PUISI masih dikekalkan dan hadiah bernilai lebih RM130,000 ditawarkan kepada pemenang!
Syarat-syarat Penyertaan: 
  1. Terbuka kepada semua warganegara Malaysia tanpa mengira had umur.
  2. Karya perlu asli, hasil karya sendiri dan ditulis dalam bahasa Melayu.
  3. Peserta dibenarkan menghantar lebih daripada satu penyertaan untuk mana-mana kategori yang disertai. Bagaimanapun, peserta hanya layak memenangi satu hadiah sahaja bagi setiap kategori.
  4. Karya mestilah belum/tidak pernah disiarkan dalam mana-mana bentuk penerbitan.
  5. Peserta perlu memberikan maklumat dan butiran diri dengan mengisi borang penyertaan yang boleh dimuat turun dengan KLIK DI SINdan DI SINI (Versi Microsoft Words).

  6. Karya perlu ditaip kemas, langkau dua baris dengan jenis tulisan Times New Roman atau Arial bersaiz 12 poin dalam kertas bersaiz A4.
  7. Kepanjangan karya : 
    a. NOVEL
    : Minimum 200 halaman. Setiap penyertaan mestilah disertakan dengan sinopsis tidak lebih dua (2) halaman.  b. KUMPULAN CERPEN: minimum 12 buah cerpen.
    c. KUMPULAN PUISI: minimum 45 buah puisi 
  8. Manuskrip yang telah dihantar tidak akan dikembalikan.
  9. Karya tersebut juga tidak dibenarkan untuk diterbitkan di mana-mana penerbitan atau menyertai mana-mana pertandingan lain sehingga pengumuman pemenang diadakan.
  10. Penganjur mempunyai hak untuk menerbitkan dan menterjemahkan karya yang menyertai sayembara ini. Namun jika penulis tidak dihubungi penganjur dalam tempoh tiga (3) bulan selepas pengumuman pemenang, penulis dibenarkan untuk menerbitkan karya terbabit dengan mana-mana penerbit lain.
  11. Tarikh tutup penyertaan: 31 JANUARI 2015.
  12. Penyertaan yang tidak memenuhi atau melanggar syarat sayembara akan ditolak.
  13. Keputusan panel hakim adalah muktamad. Sebarang rayuan atau surat-menyurat tidak akan dilayan.

PENGHANTARAN:
Manuskrip lengkap berserta borang penyertaan boleh dikirimkan melalui e-mel kepada: sayembara2@itbm.com.my
ATAU
Dicetak dan dihantar melalui pos kepada:
URUS SETIA 
SAYEMBARA PENULISAN ITBM-PENA-BH II
WISMA ITBM, NO. 2 JALAN 2/27E, SEKSYEN 10,
WANGSA MAJU, 53300 KUALA LUMPUR.
(U.P.: MOHD ROZLAN MOHAMED NOOR)
atau
URUS SETIA 
SAYEMBARA PENULISAN ITBM-PENA-BH II
RUMAH PENA
961-7, JALAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA,
50460 KUALA LUMPUR.
(U.P.: AZALAN HUSSAIN)

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing