Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, September 17, 2014

Seharum Doa

Tajuk buku aku yang diberi oleh jemaah editor dengan perkenan big bos di ITBM ialah Seharum Doa Bonda.  Aku sebaik dimaklumkan tentang tajuk ini yang menggantikan tajuk asal dari sifu, iaitu Dedikasi Buat Ibu, merasa teruja.  Dedikasi Buat Ibu sangat menepati cerita yang dibawa oleh novel ini.  Seharum Doa Bonda pula satu rangkai kata yang indah pada fikiran aku.  Semenjak itu aku dengan senang hati menggunakan tajuk ini untuk ganti nama diri di fesbuk.  Sementelah pula, aku difahamkan nama wanita juga adalah aurat yang mesti dirahsiakan, sekaligus sebagai promosi tidak langsung.

Namun kini nama aku telah tertera di atas kulit buku itu.  Seandainya insan-insan yang pernah berurusan denganku suatu waktu lampau terpandangkan nama ini, mungkin terlintas sedikit ingatan samar-samar yang membuatkan kening berkerut nipis.

* Aku pernah terima seguni surat salam kenal dari seluruh Malaysia, barangkali, di usia sekolah rendah, gara-gara menghantar nama untuk mencari rakan di majalah kanak-kanak.  Tak larat den dibuek eh!  Posto pun poning hari-hari hantar surat ke rumah den.  Omak laie poning mano nak disusupkan surat yang menimbun.  Aku hanya berjumpa dengan seorang kakak di Merlimau (kalau tak silap), datang bertandang, sempat berutus surat beberapa ketika kemudian putus begitu sahaja.  Seorang lagi kakak di Pulau Pinang, sering berutus surat dan menerima kiriman hadiah hari lahir kemudian hilang juga.  (Maaf, kena mintak maaf kot-kot ada yang dulu-dulu kecik ati aku tak balas kan, sebab jari halusku waktu itu tak mampu nak menulis banyak, lom ada komputer, kalu tak boleh den taip dan print jeh ... say tima kaseyyy n salam kenal jugok ...)

Ok, cuma kenangan silam.

Di grup sekolah menengah, ada yang menulis Seharum Doa Sahabat.  Mintak hint?  Takde pulok ...

Seharum Doa Ayahanda
Seharum Doa Suami
Seharum Doa Anakanda
Seharum Doa Nenda
Seharum Doa Kekanda/Adinda
Seharum Doa Pelajar
Seharum Doa Mudir/Mudirah

Suami aku tiba-tiba menyenaraikan begitu.  "Nanti ayang buatla kompilasi, koleksi atau travelog tajuknya seharum doa dot dot ..." Dia serius, atau macam serius.  Aku je yang tergelak.

Lawak la sangat!  Serius la sangat ye!

Ok.  Aku tambah satu, Seharum Doa Jemaah.
Lagi satu, Seharum Doa Rasulullah SAW.

Ada lagi, Seharum Doa Malaikat Maut.

Lagi ... Seharum Doa Bidadari.

Lagi?  Seharum Doa ... apa dia?


2 comments:

AMIIZAA said...

as salamsss.....akak berkunjung membaca coretan disini:)

Seharum Doa Bonda said...

MasyaAllah, jazakillahu khoyr katheera atas kunjungan Puan Amiizaa ke blog yang skema almerapu ni hehehe ... terima kasih banyak atas kesudian puan.

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing