Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, August 26, 2014

Baru je bagi pelajar air koko sedap dan saki-baki kuih raya yang ada antaranya belum dibukak atau dah bukak tapi aku belum sempat rasa.  Ketua Pelajar datang minta kunci pagar.  Kemudian datang lagi beberapa orang menempel kat pintu.  Seorang berbisik-bisik.  Hilang suara.  Alasannya akibat tinggi suara semasa nak suruh pelajar tidur (Jorna tidur).  Alasan lain, ustazah baru dari Bangladesh suruh naikkan suara semasa mengaji.  Kalau tune menurun je, ustazah akan bagi isyarat tangan suruh kuat lagi suara.  Hmm betoi ka alasan depa ni ... lagi satu, ada yang suka mendedahkan badan kat panas terik.  Panas dalam la tu ... Udah dibagi air rebusan beras barli tanpa gula tetapi kesannya masih slow.

Aku suruh Syuhada yang comel kecik cute yang dibawa ke klinik semalam sebab sakit tekak dan rasa nak demam supaya bagi ubat kemam kat yang sakit tekak.  Okey, kata dia sambil duduk atas basikal.  So sweet this girl.

Tak lama lagi tarikh aku lahir akan berulang.  31 Ogos.  Itu tarikh lahir formal tapi tipu je.  Sebenarnya lain.  Kalau lain, tentulah lebih awal dari tu.  So berapa hb sebenarnya? Nak bagi hadiah ke?  Hehehe ... Nak bagi hadiah anytime je boleh kan ..  Ada ke yang berhajat nak bagi kat aku?  Yang pasti, mak dah bagi awal-awal lagi.  Dia bagi blender buah siap bungkus dengan pembalut hadiah.  Sebabnya aku blender buah epal bila diminum rasa pedas.  Apa taknya, pakai blender cili.  Pengisar jus buah aku yang dibeli khas kat Limbang semasa aku mengandungkan Naqib dulu selamat jahanam bila suami angkut ke kedai, selepas blender buah yang pekerja pakai rosak.  Rezeki Allah bagi, dapat lagi tapi kena rajin beli buah dan rajin pakai blender tu. Kalau tak, buat perhiasan je jawabnya.

So, aku tau ada insan-insan yang teringin sangat nak tau umur sebenar aku.  Sebab aku ni bila menulis kat chat macam muda je.  Bila berjumpa kali pertama pun orang ingat aku muda hujung 20an.  Itu setahun yang lepas le .. Suami pulak kalau memperkenalkan aku, dia akan cakap, 'ni bini muda saya'. Bila orang buat muka blur, dia kata memang la bini muda sebab dia muda lagi.  Walhal beza aku dengan dia setahun 4 bulan je.  Mungkin orang besar tinggi ditambah jambang dan raut wajah serius nampak jauh lebih matang dari usia, berbanding dengan aku yang kecik tak kecik tapi molek ni.

**
Sebenarnya ada rahsia kenapa wanita Muslimah lagi solehah disuruh memakai pakaian berwarna suram dan lebih afdol berwarna hitam.  Selain tidak menarik perhatian lelaki di luar sana yang ajnabi, warna-warna suram dan gelap ni juga melindungi wanita dari kejahatan mistik yang tidak dapat dikesan dan dilihat dek mata.  Aura negatif yang boleh memudaratkan. 

Semalam ketika ke EONBig bersendirian sebab terpaksa menukar saiz pakaian yang dibeli kelmarinnya, aku mengekori seorang wanita yang juga berseorangan.  Mulanya aku tertarik melihat cara dia memegang tas tangan berwarna hitam tangkai keemasan.  Selamba rileks je dia pegang di hujung jari tangan kanannya.  Kalau kena rembat senang-senang je ni, fikir aku.  Semoga dia selamat, aameeen.  Kemudian dek kerana dia dah di depan aku, maka mudah je aku membelek dirinya dari atas ke bawah.  Tudung tak labuh sangat berwarna merah maroon.  Tak matching dengan maxi labuh berwarna biru abstrak yang membaluti tubuhnya yang agak gempal.  Yang indahnya, bila dia bergerak (berjalan) nampaklah alunan mengikut rentak kakinya dipandang dari belakang.  Wanita memang dijadikan indah oleh Allah.  Aku pun suka melihatnya.  Pakaiannya masih agak longgar tetapi warna biru berlorek-lorek agak abstrak itu tidak dapat menyembunyikan keindahan dirinya.  Aku yakin andai dia memakai pakaian lebih suram dan gelap, aku pun malas nak membelek sebab tak menarik, dan lenggoknya pun tak kenampakan ketara.  Maka selamatlah dia dari jamuan mata makhluk yang suka memandang sampai dia selamat masuk rumah.  Setakat memandang ok lagi kan.  Ada pulak yang menempel tanpa pengetahuan camana ...  Wallahua'lam.

TBC ~ to be continued ...






No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing