Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, August 23, 2014

Aku memerhatikan air dari alang kayu yang menitis ke dalam kuali.  Bunyi titisan hujan yang teramat lebat menguasai pendengaran.  Qasidah Habib Syech terlalu sayup walaupun speaker hanya di belakangku.  Tiris air sudah merebak hingga ke kabinet yang dipenuhi balang kopi uncang, kettle elektrik, blender dan garam bagai.  Ah, rupa-rupanya para dua tingkat juga ditimpa hujan tiris.  Tirai jingga yang baru aku pasang semasa mak ada di sini minggu lepas sudah mula lencun menitik ke bawah.  Di bawahnya ada dua beg beras cap Jasmine Super dengan aksi macho Jalaluddin Hasan.  Oh, kotak di para teratas uga sudah ditimpa titisan hujan.

Reda sedikit rasa menyampah dan bengang.  Haihh asyik bengang je kan.  Menyampah bengang benci kepada sikap manusia bangang yang ada akal tapi akalnya senteng.  Ada ilmu tetapi ilmunya menjadikan ia angkuh dan ego.  Dia je yang betul, orang lain salah.  Tetapi nak menyalahkan orang pun tak guna.  Maka aku menyalahkan diri sendiri sahaja.  Memang salah aku sebab memberi ruang dan melayan orang sebegini.  Ada nasihat aku ketepikan.  Bahananya pun datang.  Ragam orang seperti aku.  Sudah terkena baru serik.  Selagi tak terkena, aku redah sahaja.  Macam la masa kecik dulu seronok sangat tengok api ubat nyamuk lingkar, selagi tak dapat mengamuk nak main.  Bila dah terjerit merasa panas baranya, baru faham kenapa mak tak bagi pegang ...

Kasihan kepada diri.  Entah apa hikmahnya titisan hujan yang sedang laju jatuh dari alang kayu.  Sudah aku khabarkan kepada sang suami.  Tetapi belum lagi tindakan diambil.  Sibuk memanjang.  Dari tempat aku duduk, nampak kuali besar bekas menggoreng bihun tadi sudah penuh dengan air hujan, hampir melimpah.  

Keadaan ini masih sangat baik buatku, dibandingkan dengan para gelandangan yang tiada atap untuk melindungi mereka dari hujan dan panas.  Tiada dinding untuk menghalang angin yang bertiup.  Tiada hamparan untuk merebahkan badan.  Semoga ada hidayat Allah untuk mereka, membawa menyusuri jalan yang diredhaiNya. 

Stop.  Tot tot tot bunyi alarm CRV.  Suami balik dari open house.  TBC.


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing