Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, June 18, 2014

Hari ini, pertama kali aku menghidangkan sayur bayam merah untuk pelajar.  Pertama kali menumbuk bawang cili bilis di lesung batu.  Pertama kali (rasanya kot) menu paling simple, hanya nasi putih dan sayur bayam merah goreng air. 

Tetapi hati rasa kurang sedap.  Simple sangat!  Selesai di dapur, masih sempat melelapkan mata yang tiba-tiba rasa berat.  Zzzzzzz....

Azan zohor berkumandang.  Terjaga dan teringat semula sayur bayam merah goreng air.  Hmm ... Terus ke dapur dan panaskan kuali.  Aku goreng ikan masin sepat dan sejenis lagi aku tak kenal, campur bawang hiris dan cili potong.  Tarik nafas dekat kuali, ahhhh sedapnya bau!!!

Kenapa terlalu simple? Walaupun anak daraku kata masih sangat ok dibandingkan dengan menu penuh mujahadah di madrasahnya, aku rasa ragu-ragu. 

Tetapi memikirkan pesanan mudirah, bahawa untuk makan malam akan ada hidangan lebih enak akan sampai dari keluarga pelajar; nasi tomato, aku menyabarkan diri.

"Sebenarnya petang  nanti ada keluarga Khadijah nak hantar nasi tomato.  Sebab tu mama masak simple je.  Tapi, tak yah bagitau dorang la ye.  Secret je."  Pesan aku kepada KP (ketua pelajar).

Hehe ... tentu mereka surprised.  Lauk paling cincai.  Aku pesan supaya sayur bayam merah dihabiskan tetapi masih ada semangkuk dipulangkan bersama periuk.  Hmm ... Ikan masin memang aku pesan supaya pulangkan dan berdikit-dikit mengagihkannya ke setiap talam.

Membuat kejutan memang menyeronokkan.  Nanti orang yang terkejut akan terjerit-jerit menunjukkan perasaan terkejut yang dirasai.

Contohnya; berdiri diam-diam di depan pintu bilik air dan senyum apabila orang membuka pintu untuk keluar dari bilik air.  Berdiri diam-diam di pintu bilik tidur dan senyum apabila orang yang sedang leka dengan henpon berpusing mahu keluar ke pintu.  Berdiri diam-diam, jawab salam dan senyum di belakang pintu rumah dan tunggu orang yang beri salam buka pintu dan masuk ke dalam.  Berdiri diam-diam dan senyum sambil pegang rotan kat belakang dan mengendap pelajar dari celah langsir tingkap hehe ...

Ok, azan Asar.  Jom solat.  Petang ni makan nasi tomato tapi aku diet insyaAllah.  Aku mesti diet insyaAllah.  Jom mujahadah nafsu huhu ... insyaAllah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing