Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, June 19, 2014

Aku tak sepatutnya mencatat apa-apa sekarang. Fikiran aku sedang berperang dengan suara dari kalbu. Tetapi, mungkin ia boleh dikawal dan ... aku akan mencatat sesuatu sekarang.

Pertama, aku tahu permohonan maaf adalah yang bagus sekali dilakukan. So, i am so sorry.

Kedua, ada rasa kesal. Ia timbul kerana apabila sesuatu perkara dibicarakan, aku menjadi kurang sabar. Kesal atas ketidaksabaran itu. Yang baru sebentar hati aku mengabarkan, sikap aku adalah satu latahan spontan. Whattt??? Aku melatah??? Arghhh!!! Noooooooo!!!!!

Terima je la makcik... Haihh.

Ketiga, aku selalu cool dan cepat cool.  Sila percaya. Baru sahaja terbukti. Cuma aku kurang suka perkataan 'melatah' itu. Aku selalu kejar dengan niat nak mencubit pelajar tertentu yang suka melatah ntah apa-apa sebab aku tak suka pada latahan mereka. Ntah apa perkataan yang terpacul dari mulut.  Kadang-kadang dapat kucubit mana sempat. Selalunya tak sempat sebab mereka segera tersedar dan segera pula menjauhkan diri sambil tersengih-sengih merai keselamatan.

Keempat, aku mahu terus berdoa kepada Allah.
'Ya Allah, tolonglah mudahkan semua urusan, wahai Yang Memudahkan, mudahkanlah jangan susahkan.  Ya Allah, tolonglah supaya aku tidak melatah lagi. Latahan ini agak memalukan dan menguji kesabaran.  Aameeen.'

Semoga Allah makbulkan insyaAllah cepat atau ditangguhkan.

Kelima, hari ini sarapan masak bubur nasi untuk pertama kalinya dan mereka semua kata sangat sedap. Esok mereka minta sarapan bubur lagi dan aku sudah siapkan resepi mudah yang sangat mengujakan insyaAllah. Baru sebentar ustazah mampir dan memuji kesedapan bubur (segala pujian untuk Allah jua) dan bertanya macamana aku buat...kesimpulan mudah usah lokek bahan. Bubur nasi berlauk ayam, jangan kedekut isi ayam ok. Dan garam serta rempah secukup perisa. Memang tak cukup sebab dapat sesenduk besar je seorang. Esok pakai periuk lebih besar dan sukatan beras pun lebih. Aku masih berharap bubur esok lebih sedap dari hari ini insyaAllah.

Keenam, sehingga jumpa lagi. Aku tidak mahu melatah lagi, azam.

Siapa makan bubur, dia rasa sedap.
Siapa makan cili, dia rasa pedas.
Siapa makan gula, dia rasa manis.
Siapa terasa hati, i am so sorry sorry sorry ...


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing