Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, April 7, 2014

Ya benar

Melampaui batas.  Kurang waras.  Kurang iman.  Tak guna akal untuk berfikir.  Tak rasa malu.  Terlalu teruja sampai hilang pertimbangan.  Membiarkan diri dipengaruhi.  Cinta dunia.  Membiarkan dunia menguasai diri.  Tak jaga amal.  Lemah peribadi.  Lemah perasaan.  Lemah iman.  Sakit iman.  Lemah pendirian.  Tak layak dihormati.  Tak layak dijadikan kawan.  Mudah menyerah kalah.  Lemah semangat.  Suka menyalahkan orang.  Tidak sedar diri.  Memalukan.  Banyak keburukan.  Tidak bercita-cita tinggi.  Tidak mahu memperbaiki diri.  Lemah azam.  Banyak komplen.  Tak bersyukur dengan anugerah Allah.  Tak pandai menghargai.  Tak insaf.  Tak bertaubat.  Lupa diri.  Degil. Membiarkan nafsu menguasai.  Menuruti hasutan syaitan.  Curang.  Tidak jujur.  Tiada keikhlasan.  Penipu.  Pembohong.  Mementingkan diri sendiri.  Hipokrit tegar.  Zalim.  Mudah kecewa.  Berangan-angan tinggi.  Tidak berpijak di bumi yang nyata.  Panjang angan-angan.  Tidak mencari ilmu.  Tidak tahu keburukan diri dan tidak mengerti bagaimana mahu membaiki diri.  Buruk sangka.  Banyak prasangka.  Tidak mengambil peringatan.  Tidak mengambil pengajaran.  Tidak menerima kenyataan. Mengadu domba. .........

Ada banyak sikap negatif yang boleh disenaraikan.  Cuma menyenaraikan saja pun sudah terasa aura negatifnya.  Rasa sakit, pedih, pilu, sedih, murung, kecewa, malang.  Alangkah malang!  Alangkah malang apabila seseorang memiliki sedikit dari senarai ini dan tidak menyedarinya.  Lebih malang apabila tiada sesiapa mahu mengabarkannya.  Tinggallah dia begitu selamanya.  Atau setelah menginsafi diri dan menyedari kekurangan di mana-mana, tiada usaha untuk membaiki diri.  Leka dan terus lena.  Benar-benar insan malang selamanya.

Ya benar.

Aku, sebagai insan biasa. Melakukan kesilapan dan memiliki kelemahan. 

Ya Allah, baikilah daku.  Sembunyikanlah keaibanku dan gantikan keburukanku dengan kebaikan dari sisiMu.  Ampuniku selalu, ya Allah.

Hari akan berganti.  Esok akan tiba.  Andai masih ada izin Allah untuk menghirup udara dan membuka mata di pagi esok.  Masih ada kesempatan untuk membaiki apa yang rosak.  Masih ada masa untuk memohon keampunanNya.  Seseorang tidak akan diuji melainkan setakat kemampuannya, dan di titik yang paling lemah yang dimilikinya.  

Dia tidak akan diuji pada kekuatannya.  Kerna yang lemah itu yang perlu dibaiki.  Akan diuji berkali-kali sehingga rebah dan jatuh dan menderita, sehingga Allah menguatkan dan memberi ilham.  Segala kekuatan dari Allah.  DIA paksi kekuatan.  Allah Maha Kuat dan Maha Kuasa.

Kumohon kekuatan dariMU ya Allah. 

Alhamdulillah.  Allahumma aameeen. 

Segala puji bagiMu Tuhan semesta alam.  Allah yang maha mengetahui segala yang nyata dan segala yang tersembunyi.  Allah yang maha mengetahui segala yang awal dan segala yang akhir.  Allah yang kekal selamanya tiada awal dan tiada akhir.  Allah yang maha pengasih lagi maha pengampun.  Allah  yang maha mengetahui segala isihati.  Allah segalanya.








aku berdoa.








No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing