Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, April 12, 2014

Semalam petang, tiba-tiba

datang fikiran aneh.  Aku rasa macam nak berhenti menulis di blog ni.

Seorang perempuan, adalah aurat seluruhnya.  Menutup wajah dan tubuhnya.  Tetapi memberitahu macam-macam pulak kat blog.  Apa ni???

Tiada gambar.  Tiada wajah.  Tiada suara. 

Tapi ada kisah.  Ada cerita. 

Ada gambaran tanpa gambar.  Ada bayangan tanpa bayang. 

Ada sesuatu yang muncul di kepala pembaca.

Apa-apa saja.

Terdedah semuanya walaupun tak segala-galanya.

Aku rasa aneh.  Aku rasa betul.

Tetapi aku suka menulis.  Macamana ni???

Tengah malam tadi hujan turun tersangat lebat.  Ada guruh ada petir.  Ada kilat memancar-mancar, menyala-nyala menerangi sekali-sekala.

Maka aku berdoa.

Ya Allah, aku suka menulis.  Aku ingin menulis.  Semoga tulisanku jadi penawar (buat masa ni belum lagi dapat jadi penawar).  Semoga tulisanku jadi asbab hidayat (masa ni pun belum).  Semoga tulisanku jadi peringatan bukan jadi bahan melalaikan.  Semoga tulisanku jadi asbab kebahagiaan di akhirat, macam peringatan yang diberi oleh Habib Umar.  Juga jadi asbab rezeki yang diberkati (last sekali).  Aameeen.

Ya Allah, ajarkanlah aku menulis.  Supaya tulisanku tak menjadi sia-sia.  Supaya orang tak membazir masa membacanya dan menjadi lalai tak tentu hala.  Supaya masa yang aku gunakan untuk menulis tidak juga sia-sia. 

Ya Allah, aku menulis bukan mau popular.  Bahkan rasanya aku tak akan promote buku macam orang lain promote buku mereka (kecuali dah buat page buku di FB).  Kenapa?  Aku tak mahu jadi popular.  Mahu diam-diam saja. Biar buku itu sendiri berjalan dari tangan ke tangan, meniti dari mulut ke mulut.  Semuanya dengan izinMu.  Engkau Maha Kuasa Ya Allah, makhluk tiada kuasa.  Apakah buku itu akan diketahui dan dibeli oleh ramai orang nanti?  Tiada iklan, tiada promosi, tiada makluman.  Tau ke manusia kat bumi ni pasal buku tu ... perlu risau ke?  Rasanya dah cukup la promosi sebelum ni.  Orang akan membaca isinya, bukan mencari kerana populariti. 

Tak kisah la kalau dikatakan perasan bagus.  Itu rahsia, diam-diam je.  Orang juga yang akan nilai bagus ke tak bagus.  Dan tak perlu risau apa yang orang kata.  Tak mesti betul.  Tak pasti salah.  Sebab fikiran manusia tak semua sama.  

Allah maha kuasa.  Aku mahu berserah padaMu semata ya Allah.  Mahu berdiri teguh di atas jalan yang lurus.  Walau bumi bergoncang selalu.  Janganlah biarkanku walau sesaat ya Allah. 

Blank.  Aku berdoa ... macam selalu.  Aameeen.  Allahummma aameeen.  Alhamdulillah.


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing