Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, April 13, 2014

I Luv U

my fren.  Aku teruja menulis begitu petang tadi.

Dia memberikan kata-kata; I nak cakap.  I suka kawan dengan u.  I suka ada kawan macam u.  Buleh tak I cakap macam tu?

Wahh ...  salah satu sudut menarik di alam maya.  Kita tak pernah bersua.  Kita juga tak pernah calling-calling.  Kita tak pernah dengar suara.  Kita chatting pun kadang-kadang je.  Tetapi kadang-kadang yang lama juga bila dapat peluang berchatting.  Walaupun tak ada sangat yang kita bualkan.  Penting-penting je.   Atau remeh temeh saja.   Kekadang tanya khabar mak.  Tanya masak apa hari ni?  Tanya dah sidai baju ke belum. 

Dah la typo selalu.  Boring je bila nak membetulkan ejaan.  Atau tambah je di bawahnya; *typo.

Tetapi dalam pada tak pernah bersua muka.  Kalau berjumpa macamana agaknya ...  Profile pic pun letak  gambar lain, bukan gambar muka kita.  So tak tau macamana wajah dia.

Tak pernah calling-calling, jimat kredit.  Tak pernah dengar suara.  Kalau dengar suara camana agaknya ...  Makin cair hati kot ...

Kita jatuh hati juga.  Memang alam maya ni ajaib sifatnya.  Tetapi tentulah jauh lebih hebat dan ajaib lagi alam akhirat yang ada syurga dan bidadari tu.  Tak boleh nak dibandingkan sama sekali.  Memang Allah rahsiakan betul-betul.  Hmm ... dengan izinNyalah juga alam maya yang aneh ini dapat kita layari begini.

Tetapi, bila dah ada rasa kasih sayang dalam hati.  Timbul pula rasa ragu sedikit.  Syaitan berbisik.  Itu belum berjumpa.  Kalau dah berjumpa, ntah-ntah dia terkejut dan terus jadi tak suka. 

Lalu hati membantah.  Eh mana boleh.  Kita mesti berbaik sangka sentiasa. 

Lalu dari situ, eloklah kita ucapkan Syukur Alhamdulillah kepada Allah yang telah meletakkan rasa kasih di dalam dua hati yang tak pernah bertemu muka ini.  Aku dan si dia.  Walau apa pun asbabnya, semoga jalinan kasih yang muncul ini akan berpanjangan hingga ke akhirat. 

Hidup memerlukan kasih sayang.  Hati yang kosong tanpa kasih dan sayang adalah hati yang separuh mati.  Usah putuskannya.  

Aku berdoa ... yang baik-baik saja. 

Allahumma aameeen.  InsyaAllah.  Alhamdulillah.

* one more time to say, i luv u ZA.  Hehe ... 

Dari Jabir r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Seorang mukmin mencintai dan dicintai. Tidak ada kebaikan dalam diri seseorang yang tidak mencintai atau tidak berkasih sayang. Orang yang terbaik di antara manusia adalah orang yang paling banyak memberi manfaat kepada orang lain. (HR Dar Qutni dan Targhib)



No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing