Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, April 11, 2014

Baru sehari

tak berjumpa.  Macam rindu je masing-masing.  Cehh ... yela tu.

Pagi tadi, Zakiah kata aku belum balik.  So bila aku picit loceng suruh datang ambik air minuman, Hani terjerit kat tingkap.  "Yeyeh mama dah balik!  Yeyeh mama dah balik!  Apasal kata mama lom balik. Tipu ea ... mama, nak coklat." 

Semasa tengah goreng karipan tuna yang dibeli di Giant Seremban malam tadi, aku cerita sikit kat Ruqoiyah.  "Ada kisah sedih pilu hiba tragis menyayat hati dukacita sengsara derita merana ..."

"Mama, saya pun ada kisah sedih gak ni.  Nanti nak jumpa mama ea ..."  kata Ruqoiyah dengan muka sebik.  Aik, baru sehari tak jumpa dah ada kisah sedih ... sama je kita.

Hani masuk dengan jubah pink berkilat.  "Lamanya seminggu tak jumpa ... "  Perli.  Sebab aku kata balik kampung seminggu.  Caya pulak dia hihi ... buat-buat caya.  Kepoh je sebenarnya.

Aku mula rimas. Mula nak 'menghalau' masing-masing keluar.  Lepas sorang, sorang masuk.  Termasuk Alya comel.  Nak menyelit jugak dia di dapur ni.  Mujur comel.

Ketika masing-masing keluar (selepas kena halau) Hani yang terkemudian sekali berbisik, "Mama, kita nak jumpa mama nanti tau.  Ada kisah sedih la."  Kisah sedih lagi. Tadi kakaknya, ni adiknya pulak.  Hani pun buat muka hiba. Alahai ... berlakon nombor satu.

"Cer citer sket.  Hint."

Dia pun bla bla bla bagi hint.  Hmm ... camana tu?  Kena siasat.  Dan kena pertimbangkan dengan waras, adil dan saksama.  Walau aku pun ada terbabas, insyaAllah selalu kembali waras.  Selebihnya dimesyuaratkan, dan keputusan dari pihak  pentadbiran. Buat pemantauan dalam diam.  Ada kes ulangan dan bukti yang menguatkan, kita akan ambil tindakan yang sepatutnya.  Selainnya, abaikan.  Budak-budak perempuan ni memang kepoh je lebih.

Tertanya-tanya pulak ... apa yang menyedihkan Ruqoiyah?  Apa pula yang menyedihkan Hani? 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing