Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, April 21, 2014

1.  Pening masuk kedai borong jual hp last 18th night.  Betul-betul macam kedai jual goreng pisang panas.  Hari ni masih ada sisa pening tu ...  sapa nak beli hp murah, lebih dari Law Yatt boleh ke sana. Karkun jugak yang info ... kat suami.  Mula-mula macam tak jumpa, pusing pelan-pelan akhirnya jumpa.  Apabila Allah sudah tetapkan rezeki, tak perlu risau kan.  InsyaAllah dapat jua apa yang diidam-idamkan; Lenovo Yoga.  Jom kita beryoga hehehe!  Jazakallahu khoir kathira to my hubby, yang sempena birthday dia ya ke dot dot, sebagai tanda syukur dipanjangkan umurnya dan disihatkan badannya dan dimudahkan urusannya; maka dia menghadiahi isterinya ini apa yang dihajatkan. Allahumma aameeen, sebagai penyebab hajat disampaikan oleh Allah jua.

2.  Dia, my loving new special friend still ... insist to ask ... (betul ke) ... yang ... aduii ... rasa bersalah benar pulak ni.  Ampun maaf to you dear.  Tunggu Ogos, andai panjang umur insyaAllah.

3.  Prepare nak buat cookies.  Mampu ke lagi ni?  Semoga Allah beri kekuatan untuk menyelesaikannya.  InsyaAllah aameen.

4.  Istikharah.  Ya Allah, seandainya di sini lebih afdal dan besar manfaatnya untuk akhiratku, mudahkanlah segala urusanku di sini dan tetapkanlan hatiku.  Andainya beredar dari sini lebih afdal untuk aku beroleh keredhaanMu, permudahkanlah untukku dan gantikanlah dengan yang lebih baik lagi.  Semoga pelajar-pelajar yang manja-manja tu masih dapat bermanja dan ditarbiyah dengan lebih berhikmah lagi nanti.  InsyaAllah.

5.  Semalam dan pagi ini aku harus mengaku telah berlagak dengan lagak mak joyah kaki leter yang budak-budak sekarang suka gantikan dengan perkataan 'poyo'.  Peduli apa ... siapapun dia.  Anak siapapun dia.  Adik siapapun dia.  Inilah yang menambah keinginan nak beransur dari sini.  Namun, sebenarnya masih ada rasa sayang.  Mereka tetap 'jiranku yang terbaik' sampai bila-bila.  InsyaAllah.  Tak semudah abc nak dapat 'jiran' seperti ini lagi di mana-mana.  Cuma kadang-kadang jiran ini yang aku harus ambil tahu tepi kain mereka semua, menjadikan aku rasa berasap-asap saja ... hmmm ... sabar saja kan.  InsyaAllah.

Cukuplah dulu.  Semoga Allah izinkanku menulis sesuatu yang lebih bermanfaat yang boleh benar-benar menjadi penawar dan asbab kebahagiaanku di akhirat sana.  Sedang menimbang-nimbang nak hantar cerpen remaja / dewasa pulak.  Moral dari cerita benar yang diubahsuai.  Aku buat keputusan berhenti menghantar ke majalah kanak-kanak Dewan Pelajar.  Perlukan wadah yang lebih sesuai untuk pengisian yang lebih murni.  InsyaAllah.  Maka aku berfikir semula; bahawa aku perlukan kehidupan yang aku boleh uruskan sendiri tanpa disentuh urusan luar.  Pagi membaca dan menulis.  Tengahari menulis.  Petang menulis.  Malam membaca dan menulis.  Tengahmalam menulis.  Awal dinihari menulis.  Begitulah penulis.  Kan.

Jadi aku memang bersetuju apabila kakak aku kata; hmm ... dah ada tugas kena la ikut jadual tugas.  Tak boleh nak rancang masa sendiri.

Jadi, aku makin faham sikap dan tindakan kakak aku yang seorang ini.  Berhenti berkerja makan gaji dan uruskan anak-anak di rumah.  Dia menulis, juga urus anak.  Buat roti untuk anak.  Tanam cili dan macam-macam yang dia suka.  Dia menulis juga.  Menyunting dan editing.  Dia tak aktif FB. Dia tak aktif blog.  Walaupun dia ada FB dan blog. Dan dia tak berwassap walaupun aku dah banyak kali memujuk dia supaya berwassap.  Kita kan ada wassap grup adik-beradik.  Macam-macam kita boleh share kat wassap.  Dan kita boleh update urusan dan hal ehwal keluarga dengan cepat kat wassap; macam yang famili my hubby buat.  Memacam yang diuruskan melalui wassap antara adik-beradiknya.  Tetapi wassap adik-beradik aku cuma tiga ketul orang saja.  So inilah cara dan sikap kakak aku yang seorang ni.  Aku terpaksa menyerah.  Jadi aku fikir aku mahu tiru cara dia jugak.  Amacam?  Oh ya dia juga sangat rajin membaca al-Quran bersekali dengan tafsirnya. Quran dia, fulamak ... penuh dengan tanda-tanda di merata-rata.  Entah apa yang ditandanya, hanya dia yang faham.  Dia salah seorang dari kakak aku.  Kakak yang memiliki kecenderungan dan minat yang sama ; menulis.   Aku dan dia mungkin ada beberapa persamaan.  Adik-beradik, begitulah.  Abang, kakak lagi seorang dan adik (the only adik) pun ada persamaan antara kami di mana-mana.  InsyaAllah yang penting adalah pertautan hati dan aliran darah di dalam tubuh adalah sama.

Err ok stop dulu.  Cookies ni bila nak buat ni?  Sapa nak tolong woii?  Tolong aku buat cookies ni ...




No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing