Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, March 4, 2014

Qadho Solat Fardhu

Aku masih terkesima tentang hal ini.

Ya, kita wajib qadho semua solat fardhu yang telah ditinggalkan, semenjak usia baligh hingga ... hingga bila kita yakin telah menunaikan solat fardhu dengan istiqamah.

Susah dan memeningkan. 
Bila terakhir aku solat penuh agaknya?  Aduhh! 
Bila solat pertama aku ya?  Mana ingat!

Tetapi qadho solat itu WAJIB juga ditunaikan.  Dan aku 'merayau' mencari jawapan dan aku mahukan jawapan yang kukuh untuk dipegang.  Untuk tidak menjadi seperti helai-helai lalang yang bergerak mengikut arah angin.  Al maklum zaman mutakhir ini, ada ramai tuan guru-tuan guru dengan pelbagai pegangan, termasuk ustaz google untuk menambahkan kepeningan dan kekeliruan.

Akhirnya aku beroleh keyakinan yang mantap.  Cuma ada sikit-sikit sahaja yang perlu dijelaskan lagi.

Hasilnya, WAJIB QADHO SOLAT FARDHU YANG TELAH DITINGGALKAN.  Ini adalah untuk kes SOLAT FARDHU SEJAK AKHIL BALIGH bukan kes tertinggal solat masa terkini akibat tertidur ke, terlupa ke, atau segala jenis ter ... termasuk sengaja melewatkan solat sehingga habis waktu.

Maka aku terkesima lagi mengetahui kesungguhan beberapa insan yang sedang membenamkan perasaan mereka untuk menunaikan solat-solat sunat yang penuh dengan fadhilat dan ganjaran pahala yang besar yang dijanjikan Allah.

Ada yang sudah 6 tahun masih meneruskan solat qadho beliau. 
Ada yang sangat praktikal menyiapkan jadual solat qadho setahun untuk 5 tahun.

Dan aku ajukan kemusykilan.  "Jadi tak dapat la nak buat solat tahajjud, hajat, istikharoh, syukur semua tu?  Solat hari raya jugak?"

Tak tau mesti bertanya, kan.

Jawapannya, "Benar.  Lakukan solat qadho di waktu-waktu itu.  Semasa solat dhuha buat solat qadho.  Semasa solat tahajjud buat solat qadho.  Saya belum habis mengqadho solat sejak 6 tahun.  Masa terawih pun saya buat solat qadho."

Nah, memang terkesima aku.  Terkejut kagum. 

"Pahala tahajjud tu ada bahkan berlipat kali ganda lagi Allah bagi sebab kita menunaikan solat yang wajib.  Tahajjud tu sunat.  Dhuha tu sunat.  Kita dah tunaikan apa yang Allah suruh buat paling utama.  Lenguh tangan saya menaip."  (ada adjustment sikit ayat-ayat tu ...) 

Semoga Allah bagi faham.

Solat fardhu mesti diqadho dari usia baligh sampai umur kita yakin kita dah solat penuh.
Tidak boleh menunaikan solat sunat lain selagi belum habis menunaikan solat qadho ini. Semua solat sunat ini digantikan dengan solat qadho.  Kecuali solat jenazah kerana ia bukan solat sunat.  Semasa solat hari raya pun diganti dengan solat qadho contohnya solat qadho Subuh.  

Solat qadho dan minta la hajat apa yang dihajatkan.  Dan solat qadho ini boleh dibuat bila-bila masa tak termasuk waktu haram solat.  Waktu haram solat tu adalah untuk solat sunat sahaja.  Makanya tak boleh solat sunat selagi solat qadho tu tak selesai (qadho tu wajib).  

Contohnya, Orang lelaki pergi masjid pakai serban tapi tak pakai baju dan seluar.  Hukumnya haram.

Sejuta solat tahajjud tak boleh menandingi pahala satu solat fardhu.   Bangun tahajjud tapi buat solat qadho, dapat pahala tahajjud dan lebih besar dari itu.

Makna 'ganti' solat  sunat dengan solat fardhu ialah di waktu solat sunat tu niat qadho solat fardhu.

* Terima kasih kepada Abi & Ibnu Batoota.  Ada beberapa pendapat lagi yang diperolehi tetapi aku rasa yang ada ni lebih afdal dikongsikan.  Semoga dapat mengambil kebaikan.  Ringkas saja.  Untuk lebih mendalam boleh rujuk maulana-maulana di Sri Petaling, cadanganku kepada anda.  Allah bagi faham.  Ringkas tapi kalau tak faham, pun tak guna. Begitu detail tapi kalau tak faham pun tak guna.  Kalau faham tapi tak mau buat pun tak guna.  Semoga Allah beri kita faham.  Ini semua sekadar sedikit perkongsian.  Mohon hidayat dari Allah untuk melakukannya.  Termasuk diri aku juga. :'(



No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing