Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, March 31, 2014

Dua beradik itu sudah kembali.  Mereka muncul di hari akhir cuti madrasah, dua hari awal dari madrasah lain, mengembalikan bilangan pelajar yang susut sementara.  Hanya Rosana yang masih belum sembuh mungkin sedang dalam rawatan di Kemboja.  Hafizoh sudah jelas berhenti ketika dia datang mengambil tilam bantal dan segala barangnya pagi-pagi sebelum pelajar tiba.  Kini pelajar genap 20 orang.  InsyaAllah semoga mudah diuruskan dengan izin Allah.

Esoknya, setengah jam sebelum kenderaan datang untuk membawa asatizah ke program motivasi, aku terpaksa menggempur mereka yang masih rilek dan santai.  Memakai apron coklat gelap, aku muncul bersama wajah tegang.  Kugempur semuanya dengan lantang dan garang.  Macam selalu, mereka bersahaja dan tenang saja. 

"Mama ... cool ma ... cool mama ..."

Bagus, tidak sensitif sangat.  Jadi aku tidak perlu berhati-hati benar untuk menunjukkan belang.

"Siapa yang dah ada talam terus makan.  Hari ni pengecualian, tak payah tunggu geng biasa.  Dah cukup terus makan.  Sapa dah makan pergi tunggu van kat depan."  Aku semakin belajar bercakap dengan jelas dan teratur.  Tak perlu terburu-buru dan kelam-kabut.  Yang penting arahan dapat disampaikan dan diterima dengan sempurna.  Walaupun ... entahlah ya ... masih ada yang blur.  Haihh ...

Hidup adalah proses belajar berterusan.  Aku belajar berbicara.  Belajar bertenang.  Belajar berdiam diri.  Belajar berbuat ikut keperluan.  Belajar tidak kesah dan berlebih kurang.  Belajar memudahkan.  Belajar menerima keadaan.  InsyaAllah.  Masih tidak sempurna dan begitulah selamanya.  Kesempurnaan hanya milik Yang Esa.  Lalu aku belajar memaafkan orang dan memaafkan kesilapan diri, walaupun ada rasa kesal yang mendalam.

Malam ini adalah malam kedua pelajar bermalam di madrasah.  Teringat pertanyaan ibu dua beradik tentang Hani.  Aku hanya dapat berharap dan terus berharap.  Apa yang telah pernah terjadi tidak akan berulang lagi, insyaAllah.  Ustaz yang pernah merawatnya masih bersisa beberapa jam untuk pulang dari umrah.  Tentu beliau akan bercuti sehari dua untuk mengembalikan tenaga setelah perjalanan yang jauh.  Kepada Allah berserah. 


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing