Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, March 10, 2014

Airmata Laila

Ketika aku melihat seorang Qais meratap berdoa merintih di pintu Kaabah.  Dia memohon merayu meminta agar Tuhan membiarkan dia di dalam cintanya.  Benarkan dia menjadi hamba cinta.

Kemudian aku menatap derita seorang Laila yang indah rupawan menyembunyikan segala rahsia rindu dendam di dalam dadanya.  Betapa seorang ibu yang mampu menyelami nurani puterinya; seorang bapa yang memikirkan dirinya begitu pengasih demi kesinambungan kehidupan puteri berlangsung atas nama maruah dan kehormatan kabilah.

Tersingkap dalam fikiran tentang kisah cinta terindah dari Qalamullah abadi.  Seorang nabi Allah bernama Yusuf a.s. yang terakam kisahnya menyelusuri zaman. Tidak rekaan bukan nukilan dari perasaan sebarangan insan.

Puteri Zulaikha, seorang puteri jelita yang ditakdirkan Allah menemukan wajah bakal suaminya di dalam lena. 

Bagaimana pula dengan ceritera seorang Khalifah yang kehilangan akalnya, tatkala menyedari perempuan pujaannya kembali ke pelukan Illahi kerana tercekik butiran anggur.  Meratap dia menghiba-hiba. merenung jasad yang mula hancur dan mengatakan itulah wajah yang paling indah pernah ditatapnya.  Hingga akhirnya hilang total kewarasannya.

Benarkah, rasa cinta membuat insan hilang upaya fikirnya?

* Ingat mati, hilang selera kepada dunia.  Sebab tu hari-hari sepatutnya bercakap yang boleh meningkatkan iman dan taqwa kepada Allah.  Menyebut kebesaran Allah.  Kecilkan dunia dalam hati.  Sama-sama kita.  InsyaAllah.  Allahumma aameeen.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing