Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, February 21, 2014

ITU TANDA BENCI

ITU TANDA BENCI!
ITU TANDA BENCI!
ITU TANDA BENCI!

Alhamdulillah.
Satu hari di antara ribuan hari ketika matahari selalu menyinari siangku dan bulan selalu menerangi malamku, bintang kerap menghiasi pandanganku.  Bahawa hari ini aku mengerti ITU TANDA BENCI.

Satu hari di antara ribuan insan yang aku selalu temui.  Tiada aku benar-benar perduli kasihkah, rindukah, sayangkah atau bencikah pada diri ini.  Seketika ini aku tiba-tiba menyedari ITU TANDA BENCI. 

Kutarik nafas dalam-dalam.  Cuba kurenungi diri.  MENGAPA ITU TANDA BENCI?

Kususuri satu persatu detik yang berlalu.  Mungkin di situ.  Mungkin di sana.  Mungkin di sini.  Mungkin yang itu.  Entah yang mana.  Tetapi MEMANG ITU TANDA BENCI.

Segala puji buatMu ya Allah.  Sekian lama aku mengira aku sentiasa diterima.  Kedatanganku dinanti.  Kepulanganku ditangisi.  Ketidakhadiranku dirindui.  Kehilanganku dicari.  Rupa-rupanya aku juga DIBENCI.

Syukur ke hadratMu Illahi.  Perempuan daif yang hina ini sudah melampaui batasan.  Maka KAU datangkan rasa keBENCIan di dalam hati insan.   Agar aku menyedari ketidaksempurnaan hakikat diri.  Bahawa hanya Engkau yang Maha Sempurna dan Maha Pecinta.

Sungguh, hati aku mengatakan ITU MEMANG TANDA BENCI.  Bukanlah aku seorang penyangka buruk semata.  Tetapi suara hati berkata, ITULAH BENCI sebenarnya.

Sungguhpun ia membuatkan serba tak kena.  Tekak menjadi kering.  Perasaan jadi gulana.  Hati dan rasa tidak seia sekata.  Semua berantakan belaka.  Aku wajib belajar mengerti lantas menerimanya.  ITULAH TANDA BENCI yang nyata.

Seketika.  ITU TANDA BENCI.  Dan aku terasa DIBENCI.  Biarkan sahaja. 

Biarlah.  Masa tetap pergi tidak pernah berhenti.  TANDA BENCI dan terasa DIBENCI pun akan pergi tidak berhenti.  Hanya seketika ini, ia berlegar mengelilingi diri.  Agar aku menginsafi, ada sela masa yang teristimewa; MENGERTI TANDA BENCI dan terasa DIBENCI.

Allah Maha Kuasa makhluk tiada kuasa.  Dengan izin Allah jua TANDA BENCI dan terasa DIBENCI ini menghinggapi diri.  Pasti ada hikmah tersembunyi.  Apa yang pasti, aku selalu terasa semua baik-baik sahaja.  Memang wajar di satu ketika, aku DIBENCI pula. 

Redha dengan ketentuanNya.  Suka dan BENCI adalah ciptaanNya.  TANDA BENCI itu ada sebabnya. Asbab kepada sesuatu perkara.  Entah apa hikmahnya, hanya DIA yang maha mengetahui segala rahsia.








No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing