Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, February 27, 2014

cantas lagi

sejak akhir-akhir ni, beberapa kali post-post yang aku share diberi komen.  Kadang-kadang diajukan pendapat yang dimintanya dari guru-gurunya.  Kadang-kadang minta dalil pula dari aku.  Mana aku tau!

Tapi aku masih suka juga berkongsi apa yang aku rasa baik untuk dikongsikan.  Apa salahnya, kecuali yang aku rasa dah berapa kali beredar dalam alam maya pada tu.  Kadang-kadang aku cuba memahami, mungkin aku pun buat perkara yang sama.  Orang dah tengok aku baru tengok, jadi aku fikir post tu baru.  Walhal dah zaman tok kaduk.  Jadi kalau aku dapat post yang pada aku dah basi, aku cuba bersikap seadanya.  Terima je la.  Terkadang ia boleh pula refreshing my mind of certain issue.  Ok wat.
...
Aku cuba 'baca' sikap yang suka nak mencantas ni.  Ada ke kebaikannya?  Hmm ... ke saja nak tunjuk dia lagi banyak tau, atau dia nak bagitau yang aku ni salah selalu. Dia betul aku salah.  Apa ya?

Aku tunjuk pandai ke bila berkongsi-kongsi macam tu?  Orang lain yang berkongsi dengan aku dan aku memanjangkannya.  Sampaikan walau satu ayat dariku, (sabda Rasulullah SAW) itu prinsipnya.  Dan setakat hari ni, aku cuba memastikan perkongsian itu adalah bermanfaat bukan sebaliknya.  Cuma ada la juga share sesuatu yang ... lawak barangkali.  Tapi terpulang la nak gelak ke tak nak.  Tak ada paksaan.

Aku tak nak cakap macam ni ... aik, baru ngaji sikit je belum bertahun-tahun, belum simpan janggut panjang, belum dengar ngaji ilmu bersanad sampai Rasulullah SAW, belum macam-macam lagi ... sikit-sikit nak mencantas.  Aku juga tak nak cakap ... dah banyak sangat ke ilmu di dada tu ya.  Aku tak nak cakap macam tu sebab aku pun tak bagus mana.  Tu yang aku pelik, sikit-sikit nak mencantas.  Aku cuma ... cuma ... nak berkongsi je.  Yang baik kita ambil.  Yang sebaliknya ditinggalkan.

Ok, ini semua isu biasa yang basi.  Cantas mencantas tu biasa.  Cuma, sama-sama kita check diri kita lebih baik.  Camana iman kita?  Cmana amal kita?  Cmana urusan ibadah kita?  Camana ahli keluarga kita, dah sempurna ke tutup auratnya?  Sempurnakah solat lima waktunya? 

Macam anti je kan ... tapi kenapa? 

Aku mencari.  Kau pun mungkin sama.  Aku direzekikan Allah menemui apa yang aku cari.  Kau pun macam sama je, dah jumpa.  Aku suka apa yang aku temui.  Semoga kau pun suka juga.  Walaupun apa yang kita jumpa adalah berbeza.  Tapi tak bermakna ada salah di mana-mana.  Aku yakin seperti mana kau yakin.  Cuma kalau tak cukup kenal, mari berkenal hingga ke akar umbinya.  Semoga datang cinta. 

Semoga Allah baiki hati kita.  Usah hati menjadi pecah. 

Semoga sama-sama baiki diri dan iman amal.  Kita sudah semakin hampir di ambang kebinasaan andai tidak bersiaga dari sekarang.  Nauzubillah.

* postyangmembosankansungguh*

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing