Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, January 10, 2014

tak cukup

Alangkah manisnya saling berpesan-pesan kepada kebaikan.  Saling ingat-mengingatkan kepada Yang Maha Esa.  Saling tegur-menegur dengan akhlak yang sopan dan untuk kemaslahatan.

Alangkah manisnya pula pesan-pesanan itu diterima dengan hati terbuka.  Saling ingat-mengingatkan kepada Yang Maha Esa diakui dengan tulus.  Tegur-menegur disambut dengan lapang dada.

"Assalamualaikum mama.   Mama ooooo mama ... lapar lagi la."

Kek pisang kukus terpaksa dikukus lagi.  Air panas ditambah lagi.  Api tungku dibesarkan lagi.  Kek yang nampak gebu rupa-rupanya masih mentah di tengahnya.

"Kenapa, tak kenyang ke makan roti kaya bakar?"

Wajah dikerut dengan raut manja.  "Saya kalau kat rumah makan lima pinggan mama!"

Subhanallah.  "Biar betul.  Badan cekeding je."

"Betul mama.  Lepas tu saya mesti pergi toi...  sebab tu saya makan banyak tak boleh gemuk."

Amboii ...

"Mama, nak sambal tu boleh?"  Yang seorang lagi meninjau bawah tudung saji.

"Tak boleh,  Tu karang mama nak sira ikan goreng."

"Ala, plis la mama.  Satu sudu je ... eh dua ... lebih pun tak pe ..."

Aku buka freezer kaca.  Satu periuk bertangkai panjang dibawa ke tungku untuk dipanaskan.

"Ni ada lauk tahun lepas ni.  Boleh makan dengan nasi."

"HAHH! TAHUN LEPAS?!"

Ketika hati rasa rengsa, aku dapat juga tersengih melayan kerenah pelajar ini.  "Caya?  Jangan tak caya."

Si manis yang suka makan banyak berkerut dahi, "Ni lauk kelmarin kita makan kan?"  Dia memegang talam hampir dengan periuk berisi ikan asam bening yang hampir mencair kuah bekunya.

Pelajar putih kuning bermata bening warna hazel garu kepala.  Tiada jawapan.

"Hihi ... ni lauk mama dengan nanny kelmarin la.  Tak habis.  Simpan dalam freezer." 

Alhamdulillah tiada pembaziran.  Nasi dicurah kuah asam pedas cair dan dua ekor ikan kembung mabung dicedok ke atas nasi.  "Okeh, dah boleh balik ..."

Pelajar bermata bening masih tercegat tidak berganjak.  Dia memandang dan buat muka kesian.  "Mama, nak sambal ... dua sudu eh."

*** Hari ni sarapan roti kaya bakar.  Tapi rupa-rupanya tidak cukup mengenyangkan.  Mereka mahu yang padat juga.  Hmm anak-anak yang sedang membesar ...  Roti tu ada backupnya iaitu kek kukus tapi terpaksa tangguh sebab kek belum cukup masak.  Huhu ...


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing