Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, January 9, 2014

Komen aku kena delete lerrr

Aku seorang yang low profile ... tak percaya sudah.  Aku malas nak komen wall orang kecuali yang terpilih je ... perasan tak pe.

Hari ni komen aku dah kena delete.  Alhamdulillah aku belajar berlapang dada.  Komen aku tak penting.  Tapi andai sesiapa beruntung sempat membacanya, ia dakwah untuk diri aku sendiri khasnya dan semoga menjadi asbab hidayat jua.

Aku tak sempat nak copy sebab tak sangka ia akan dibuang oleh empunya wall yang dihormati.  Tau-tau dapat inbox begini ...

Puan, saya akan delete komen puan kerana ia ada unsur samada mengumpat atau memfitnah.Rujuk paparan hadis dlm post saya sebelum ini.Saya nasihatkan puan bermuhasabah.

Sungguhkah aku telah menulis sesuatu yang ada unsur mengumpat atau memfitnah?  Aku cuba bermuhasabah.  InsyaAllah.

Aku tulis lebih kurang begini.  

Ya benar tuan haji.  Tuan haji memberi pandangan sendiri  untuk melepaskan diri dari soalan di akhirat nanti.  Saya juga mempunyai pandangan dan pendirian saya.  Cuma saya sarankan kepada ibu yang telah menghantar anak ke tahfiz supaya mendapatkan kepastian dengan solat istikharoh.  Dalam kehidupan kita terpaksa banyak membuat keputusan yang kadang-kadang mengelirukan.  Selain bertanya kepada manusia, beristikharoh lah juga seperti yang dianjurkan oleh ugama kita.  Mungkin tuan haji boleh naikkan status untuk solat istikharoh di lain kali.  Anak-anak saya semuanya di madrasah.  Yang bongsu akan berusia 9 tahun.  Semenjak anak sulung masih kecil saya sudah berazam untuk menghantar dia ke tahfiz.  Saya tak memikirkan pun tentang apa dia nak kerja nanti dan tak fikir pasal peperiksaan yang perlu dia ambil.  Sefaham saya setelah bertemu ramai al-hafiz dan al-hafizah, mereka mengambil peperiksaan SPM setelah tamat belajar al-Quran.  Sebenarnya apabila sudah menguasai hafalan, insyaAllah matematik sains dsb menjadi senang.  Kerana al-Quran itu ilmu dari langit.  Selainnya hanyalah maklumat.  Ada banyak madrasah yang memerlukan tenaga pengajar.  Kebanyakan orang nak kerja gomen sebab nak pencen dan kerja senang.  Maafkan saya.  Wallahualam. 

Lebih kurang begitulah.  Aku tak dapat nak ingat satu persatu ayatnya.  

Ayat yang ada 'kerja gomen' tu ke yang fitnah agaknya ...

Mengumpat tang mana?  

Ok tak mengapalah.  Aku nak rekod je ni.  Dan sesiapa yang tak sempat nak baca komen aku tu , macam itulah lebih kurangnya.  

Rekod terbaru komen aku kena delete. Tak pernah kena delete. Menyusuli rekod kena block pertama kali dalam riwayat FB aku oleh seseorang yang lain.  Tapi perlukah aku kisah?  

Tak perlu pun.  

Ok aku dapat inbox lagi.  Benarlah seperti yang aku sangka.  


Anda menatakan mereka yg bekerja dg kerajaan samada nak kan pencen atau nak kerja mudah..Itu satu penghinaan.Terpulang pada puan.Saya minta hentikan perkara ini fisini, jangan dlm page saya kerana tak elok orang lihat.Saya minta maaf.

Aku mohon ampun maaf.  Biasanya bila orang nak mohon kerja kerajaan, dia sebut "nanti senang ada pencen."  Dan apabila mendengar orang yang berurusan di kaunter pejabat kerajaan, aku dengar "ni la dia kalau berurusan dengan gomen.  Lembap.  Janji habis time kerja boleh balik.  Hujung bulan dapat gaji.  Hujung tahun dapat bonus." 

Mungkin aku salah faham.   

Cuma aku harap Tuan Haji yang berpelajaran tinggi dan pernah menjadi pegawai pendidikan ini juga berlapang dada.  Aku tatkala membaca postingnya kali ini rasa menggeletar badan dan jantung aku berdegup laju.  Entah mengapa aku merasa tidak suka benar pada tulisan beliau.  Ya benar, tuan haji mengakuinya sendiri dalam komennya bahawa mungkin dia agak pedas kali ini.  

Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui segala isi hati.  

Tolong jangan ada pihak yang buat aduan hingga blog aku pulak kena block ... sebab aku sayang blog ni.  Ini hanyalah blog picisan.  Ada banyak story kat sini.  Sajak-sajak aku dalam blog ni belum dikumpulkan lagi nak buat antalogi sajak untuk diterbitkan huhu ... Dan aku tak mahu tiba-tiba jadi terkenal pulak.  Zaman ni nak jadi terkenal melatop macam mudah je.  

Ya Allah, aku niat dakwah untuk diriku.  Dakwahku tak menambah hidayahMu.  Engkaulah Yang Pemberi Hidayah.  Dakwahku tak menambah penduduk syurgaMu dan tak mengurangi penghuni nerakaMu.  Sedangkan aku sendiri tak tahu akan ke manakah aku ... Ya Allah ...







No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing