Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, December 14, 2013

sanah helwah 17

buat anakanda Muhammad Naqib.

Semakin tinggi dan pagan.  Semakin garau suaranya.  Semakin matang, insyaAllah.  Tapi sehelai janggut pun belum ada.

"Camana ni?  Sapula apa-apa minyak."

Dia mengusap-usap dagu yang licin sambil ketawa.  "Ada mama. Tapi lom jugak tumbuh hehe ..."

Aku perhatikan betisnya.  Owh dia bukanlah orang yang berkulit licin mulus.  Okey la tuh.  Cuma  Allah belum izin janggutnya tumbuh.  Tak lama lagi insyaAllah tumbuh la tu.  Baik sangka, akan dapat yang disangka baik.

Meraikan dengan sederhana.  Kata orang sekarang, sempoi.  Kek pun tak sempat nak dipotong.  Si bongsu yang berbesar hati tolong potongkan.  Hmm doa pun tiada, alamak.  Menunggu giliran menggunakan bilik solat wanita yang sebelum ini adalah bilik tamu, dan memikirkan parents pelajar dari Kuching yang menunggu giliran juga.  Semuanya jadi lupa.  Perlu pula mengejar masa untuk balik.  Ada tanggungjawab sudah menunggu.

"Mama, ada follower blog mama kat sini."  Hmm ... follower aku?  Yep, sudah 65 orang.  Tentu dia datang bersama keluarga menziarahi abangnya.

"Mana dia?"  aku tertoleh-toleh.  Tidak ada rasa glamer langsung.  Apalah yang nak dibaca di blog picisan seperti ini.  Lainlah kalau Ustaz Gunawan yang beberapa kali terserempak di perkarangan madrasah.

"Tu, sebelah sana.  Yang kereta besar tu."  Hmm ...  ok ini ada sedikit kisah Naqib :P.  Sikit je ye ... hehe
semoga menjadi pilihan Allah untuk membantu agamaNya.  Juga semoga dapat mencapai sasaran untuk khatam 30 juz pada April 2014 insyaAllah ameen.

hilang sudah masa lapang.  kek oreo beli je ... kedai kek orang Islam tentunya :D
Hidangan utama bukanlah kek.  Hari ini abah berkesudian memasak Ayam Kari Tandoori, asbab baru menyedari kari ayam sudah kehabisan di saat mahu menumis.  Yang ada kari ikan.  Kalau aku, tak kisah.  Tapi abah tak mahu.  Sudahnya entah macamana, berbekalkan rempah ratus dari kedai yang masih berbaki banyak, terhasillah hidangan ala Tandoori.

Merah menyala warnanya.  Agak pedas berbanding manisnya.  Minyak berlinangan.  Alhamdulillah, yang ketara tentulah sedapnya.  Allah yang bagi sedap.

Jadi, sebagai meraikan tarikh kelahiran, kami makan hidangan dalam talam madrasah.  Laju je habisnya, kat luar hujan daa ...  Sederhana.  Sempoi.  Tetapi insyaAllah menambah kasih-sayang.  Semoga Allah memandang juga dengan rahmat kasih-sayangNya.

Cuma kurang seorang.  Si kakak yang menyimpan kebenaran outing khas untuk minggu depan.  Rela dia menahan diri dari keluar mengikut kami.  Hanya salam dikirimkan buat abangnya yang tersayang.

Ya Allah, pilihlah anak-anak ini menjadi pembantu agamaMu.  Berilah mereka faham.  Dan berilah mereka nikmat manisnya iman.  Dan berilah mereka guru-guru yang mursyid dan sahabat-sahabat yang soleh.  Dan kurniakanlah mereka jodoh orang-orang soleh dan bertaqwa, yang baik untuk ugama, dunia dan akhirat mereka.  Ameen ya Robb.




No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing