Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, November 11, 2013

untuk Mak Long kat muau (Muar)

Hari ni aku sarapan donut.  Selepas tiga kali percubaan, donut semakin lembut dan gebu, alhamdulillah. 
"Allah bagi sedap."  kata aku setiap kali pelajar memuji masakan.

"Mama, tak cukup.  Nak tambah lagi."  selepas minggu pertama nasi dan lauk tak habis, aku sukat nasi mereka yang disenduk ke dalam talam.  Hasilnya, hampir setiap kali itu mereka datang minta tambahan nasi.

"Mama, boleh tambah nasi tak?"  dah tanya siap-siap semasa ambil talam. 
Aku jenguk nasi, jenguk lauk.  "Boleh, nasi dan kuah je." 

Sebentar kemudian, ada la wakil membawa dua talam untuk setiap kumpulan.  Nasi licin, tetapi lauk ada diketepikan untuk dimakan dengan nasi tambah.

"Hmm kenapa tak habis lauk ni?"  tanya aku musykil.

"Tak de ... kita memang ketepikan la mama."  Ingatkan tak sedap hehehe ... kalau tak sedap takkan bertambah ye tak.  Saja je aku tanya tu.

"Boleh tambah tapi mesti dihabiskan.  Minggu pertama dulu banyak tak habis.  Mama cukup tak suka, tau tak.  Sebab tu mama sukat macam ni.  Tapi korang ni bila disukat cukup-cukup, tak cukup la pulak."  Aku beri amaran separuh masak. 

Aku dipilih Allah untuk berkhidmat di sini.  Sampai saat ini aku masih terfikir-fikir.  Alangkah hebatnya plan Allah.  Aku memang tak menyangka langsung ura-ura ini akan berlaku juga.  Kami sekadar membantu mudir yang bercita-cita besar.  Ada insan lain yang meronta-ronta mahu turut berkhidmat, namun kami tanpa mengetahui telah mendahului beberapa langkah.  Semuanya dengan izin Allah jua.  Tak semesti kami yang terbaik.  Hanya Allah yang Maha Mengetahui segala isi hati dan suka duka kehidupan insan.  Dan perancangan Allah terus berjalan. 

Berhadapan dengan anak-anak awal belasan tahun yang keanak-anakan, sekitar usia anak-anakku sendiri juga.  Alhamdulillah Allah jua yang memudahkan.  Pasti ada ranjaunya, tetapi biarlah Allah bantu menyelesaikan.  Aku bukanlah manusia sempurna, masih terus belajar dan berazam menjadi tabah dan sabar.  Rata-rata anak-anak ini manja dan suka mencurahkan rahsia hati.  Biasa la adat berkawan.  Sedangkan lahir dari satu perut ibu pun macam-macam halnya.  Inikan pula dari lain-lain latar belakang.

Dalam tempoh 40 hari yang masih berbaki ini, peraturan ditekankan tetapi masih ada fleksibiliti.  Masih ada tolak ansurnya.  Aku dan mereka sama-sama belajar menyesuaikan diri secara malar.  InsyaAllah semoga Allah membantu madrasah ini terus berdiri dan beroperasi dengan lancar dan menghasilkan hafizah-hafizah muda yang cemerlang rohani dan jasmani.  Ameen.
 
*mengantuk.
Jumpa lagi.

maklong, nombor tepon aku dah tukar.  aku tukar pakej tunetalk sepatutnya boleh pakai nombor celcom tu balik.  ntah apa masalah dorang ni aku pun tak faham.  nak refer tak de masa.  patutnya ajen tu la punya keja.  ni nombor baru aku.  0111-1547-xxxx (inbox fb).  Hehe...


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing