Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, November 11, 2013

catatan untuk Putam

Putam,
hmm ... macamana nak tulis untuk kau ni Putam.  Yang sahih tak mungkin kau akan membacanya hehe ...

Putam,
mengapa kau melalak-lalak hampir setiap masa?  Tak jumpa bini lagi ke?  Sakit telinga aku mendengarnya.

Putam,
tapi lama-kelamaan aku jadi musykil.  Siapa yang kau cari sebenarnya ni, Putam?  Setiap kali aku bukak pintu kereta, kau akan meluru masuk.  Sangatlah menambahkan kemsykilan hati.  Kau nak kencingkan kusyen ya!

Atau, Putam ...
Sebenarnya kau cuba nak beritahu aku, bahawa kau mahu balik ke Sijangkang.  Cakap Putam!  Cakap!!!
Erkk ...

Putam,
aku naik kesian tengok kau.  Kau cari Cantek ye?  Meh sini aku bagitau kau.

Sebenarnya, wahai si bulu hitam.
aku ada berwassap dengan jiran kita, Cikgu Ija.  Katanya memberitahu, bini kesayangan kau dah selamat beranak tiga ekor.  Dia beranak di rumah Cik Eda.  Ala ... jiran kita yang lagi satu tu. Takkan kau tak ingat.  Cepatnya lupa kau ni.

Lepas tu kan Putam,
aku wassap dengan Cik Eda pulak.  Aku risau Cantek akan menyusahkan dia sekeluarga.  Syukurlah Allah yang Maha Pengasih daripada orang-orang yang mengasihani telah mengabulkan doa kita, Putam.  Cik Eda sudi bela Cantek.  Bahkan nama Cantek pun dah tukar jadi Munga.  Eh silap, Bunga.  Cantik nama tu kan Putam.  Hihi ...

Putam,
udah-udahlah kau melalak sekeliling kampung.  Doakan Cantek kita tu bahagia di sana.  Cik Eda tak bagi makan nasi, tapi belikan biskut untuk dia.  Aku terkenangkan Cantek yang pandai bukak sliding door, pandai bukak bekas biskut dia dan pandai tangkap tikus.  Tak macam kau tu, huhh! 

Kau memang mengada-ngada, Putam. 
Kau pandai cari bini cantik.  Pastu kau suruh dia bukak sliding door.  Kau tau menyelitkan badan je.  Poyo la kau! 

Putam,
aku sebenarnya dah bincang dengan tuan kau yang sorang tu.  Pak Meon.  Aku bagi hint supaya dia hantar kau balik sana.  Tapi entahlah, dia macam sayang kat kau.  Kau memang nak bertuankan dia, katanya.  Sebab tu kau lari menyorok dalam kereta di satu tengah malam, ketika dia nak balik Sijangkang selepas mesyuarat pesantren di TTDI Jaya, U2.  Dia bukak semua pintu kereta nak suruh kau turun, tapi kau buat bodoh je.  Dan pagi tu kau hadiahkan seketul benda lembik kat atas alas kaki pintu bilik aku, arghh!

Putam, aku tak marah pun.  Allah yang izin kau ikut balik.  Sedangkan aku dah lama nak bela spesies macam kau tapi aku tahankan hati sebab aku ada baby.  Pak Meon pun macam tak bagi je, sudahnya dia yang angkut kau balik.  Kan tu semua kerja Allah.  Sohih tu Putam.

Lepas tu la kau bawak Cantek balik rumah.  Aku memang perkenan sangat tengok dia.  Matanya yang bulat besar bagai bercelak hitam memandang dengan jernih.  Dan dia sangat pandai bela anak.  Aku pun sayangkan Cantek tapi apakan daya.  Aku dah cerita dah kat Cik Eda, pasal kau melalak.  Pasal Miza dapat tangkap tikus mondok saiz anak Comel malam tadi.  Aku kata nak bawak Cantek balik sini, tapi nampaknya buat masa ni Cik Eda betul-betul sudi nak jaga dia. 

Allah Taala benar-benar mengabulkan doaku bersama air mata tempohari, semoga jiran-jiran TSP 2 semuanya jadi Mesra Kucing.  Antaranya yang sedia mesra kucing ialah Cikgu Ija.  Cik Eda menyusul.  Jiran baru tu pun memang penyayang orangnya.  Alhamdulillah syukur ya Allah.

Dah panjang berjela aku menulis ni, Putam.
Suara kau pun dah sayup lalu menghilang.  Semoga Allah sentiasa menjaga kau di mana saja berada.  Sama-sama la kita berdoa pula, agar satu hari kita dapat sekumpul semula dengan Cantek dan anak-anaknya.  Juga Sheba, Cheeta dan Fairyna. 

Cuma satu je Putam!!!
kau pergi cari Muezza sekarang!  aku dah pesan jangan belasah dia.  Muezza tu lembut dan penyayang.  Bukan kau saingannya.  Dia kan anak kau juga.  Sekarang ni dah tiga minggu Muezza tak balik, sampai termimpi-mimpi aku mendukung Muezza.  Plis la Putam, aku tak suka perangai macam ni faham!

Erk aku kena stop dulu.  Pak Meon udah pulang. 

Pesanan terakhir, jangan melalak lagi ye Putam.

Jumpa lagi hehe ...






No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing