Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, February 4, 2013

status yang mengelirukan

Atuk aku adalah bapa saudara aku.  Ada antara mak saudara aku sebenarnya adalah sepupu aku.  Selain itu, ada juga sepupu-sepupu aku sepatutnya adalah anak-anak saudara aku.  Ini satu keadaan yang mengelirukan.

Yang lebih sadis, atuk aku adalah bapak aku.  Mak-mak saudara aku sesungguhnya adalah kakak-kakak aku.  Argh!  Sadis sungguh bagi aku, ketika mengetahui hal ini dulu.

Dek kerana pak long aku adalah abang aku, maka sampai sekarang bila aku bercakap dengan dia, aku mengalami satu kesulitan dan kejanggalan yang besar untuk menyebut nama dia.  Kakak-kakak aku panggil dia 'abang'. Aku selama 13 tahun panggil dia pak long.  Tiba-tiba ... arghhh!  Aku tak tersebutkan panggilan 'abang' pada dia.  Tapi aku suka sebab dia adalah abang aku.  Aku seronok apabila tiba-tiba aku bukanlah anak tunggal, tapi aku ada adik-beradik.  Mak-mak sedara yang baik-baik tu rupa-rupanya adalah kakak-kakak aku. 

Aku ada seorang mak sedara yang lebih muda.  Aku tak panggil dia 'mak' tapi aku panggil dia 'adik' sebab semua panggil dia begitu.  Ya, asbab dia anak bongsu.  Dan sebenarnya dialah adik bongsu aku.  Satu-satunya adik aku sebab aku kedua bongsu.

Dalam usia begini, aku masih dihantui kejanggalan tapi ia semakin kabur bersama masa.  Mereka semua maklum bahawa aku sudah faham.  Tapi ...

Rasa janggal masih ada apabila aku harus mengekalkan panggilan masa budak-budak dulu pada sesetengah individu. 

Namun, anehnya, aku rasa seolah-olah mendapat dua kategori rasa sayang, dari dua status diri yang berbeza.

Yang mengizinkan adalah Allah SWT.  Dia telah merencana (mentakdirkan) ini tanpa kebetulan. 

Hasilnya, rasa janggal ini membuatkan aku perasan unik :P hehehe ...

* Note : hari ini, 4 Februari 2013, mak saudara aku Uda Zizah (Hazizah Hamzah) telah kembali ke rahmatullah setelah berada dalam keadaan koma di HTAR Klang selama 2 minggu.  Arwah menderita kegagalan buah pinggang.  Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan menempatkannya bersama orang-orang soleh.  Aameen.

2 comments:

Noraini Hassan said...

Awak tu adik kandung kami. Tak rasa pun cam anak buah. Cuma depan m j tu kena berlakun. Pasal panggilan tu, dulu awak pernah try nak panggil 'akak' tapi rasa janggallah plak..hehe..

Ummi Amirah said...

hehehe tu la pasal ...

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing