Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, February 3, 2013

pengakuan mengejutkan

dari anakku Hidayat.  Pengakuan selamba bersahaja tanpa rasa bersalah, takut atau apa!  Aduhai!

"Dayat pernah plan nak lari dari madrasah." selamba sambil suap nasi lemak ke mulut.

Aku tercopong.  Naqib terdiam.  Abah dah keluar beli beli ayam.

"Camana?" aku mengumpan dengan senyuman.

"Dayat pakat ngan Zahid.  Dia letak selipar Dayat kat tepi padang.  Nanti senang Dayat nak keluar terus lari."  dia tersengih.

"Lepas tu, jadi ke lari?" kalau lari dah lama sampai rumah ni!

"Masa time tidur tengahari tu, Dayat cakap ngan kawan-kawan, 'eh aku nak gi amik selipar kat padang' ... lepas tu Dayat pun jalan tunduk-tunduk tepi pagar terus ke padang, amik selipar ..."

"Lepas tu?"  aku berdebar-debar!

"Lepas tu tiba-tiba ... Dayat masuk balik pagar madrasah."

KAH KAH KAH KAH  ha kau, aku memang gelak besar dibuatnya dek budak Hidayat ni!!!

Naqib senyum lebar nampak gigi, tengok aku tergelak.  Hidayat tergelak kecil.

Aku sambung tanya lagi.  "Napa masuk pagar balik?  Napa tak lari je?"

"Ntah la ... Zahid tanya napa Dayat tak lari." jawabnya.  Lurus.  "Dayat jawab Dayat takut."

He he ...  "Napa tak ajak Zahid lari sama?  Ada geng."

"Camana dia nak lari.  Rumah mak dia kat Kedah!"

Aku gelak lagi. Naqib pun gelak.

"Lepas tu ada try lagi nak lari tak?"

"Ada ... masa kat cawangan,  Hidayat turun bawah ... bukak pagar ... Dayat tunggu ..."

"Tunggu apa?  Tunggu time nak lari?"

Hidayat angguk kepala.  "Tapi lepas tu ustaz turun ajak Dayat naik atas balik.  Lepas tu ustaz kunci pintu."

Hmmm ... "Napa tak lari je?"

"Takut."

* Tapi masa aku menulis ni, hilang semua gelak aku.  Kalau dibuatnya Hidayat betul-betul melarikan diri, balik rumah tak apa la ... tapi kalau hilang entah ke mana?!!  Tapi katanya, kalau dia lari pun nanti mesti mama abah marah (dia nak lari balik rumah.)

"So nak lari lagi tak?"

Hidayat geleng kepala, tekun main games kat hp aku.  Memang budak ni bila dia ada di rumah, hp aku sentiasa kat tangan dia.  Aku risau je hp tu pendek nyawa.

"Kenapa?"

"Dayat dah biasa dah duduk kat madrasah."

Alhamdulillah syukur kepada Allah yang mengizinkan Hidayat berada di madrasah menadah ilmu dari maulana dan guru-guru di sana.

Ya Allah, pilihlah anakku ini menjadi dai'eMu, dan masukkanlah dia dalam golongan huffazMu hingga akhir hayatnya. Aameen.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing