Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, February 17, 2013

entah berapa kali 'pening'

tapi 'pening' ni tak boleh diikutkan kelak rosak binasalah badan dan fikiran.

Apa yang paling susah ialah aku tak mampu dan tak boleh meluahkan sesuka hati di mana-mana.

Cuma aku boleh share 'kepeningan' ni saja.  :P

Susah ... memang susah.  Ia satu kemelut hidup.  Ia satu masalah biasa lidah manusia yang tak bertulang.  Ia satu hakikat sejak Allah menciptakan jasad Adam dengan sekeping daging di dalam rongga mulutnya.  Bukanlah daging lembut itu yang menjadi masalah.  Tetapi apa yang meluncur keluar dari mulut yang berbicara.  Apabila hati berdetak, apabila akal berputar, apabila tidak ditunjangi iman.  Hancurlah kebenaran.

Pening ... memang pening.  Siapa yang mahu permusuhan berlanjutan.  Aku mahu kebaikan.  Mereka kata mereka mahu kebaikan.  Tapi apa yang sampai ke lubang telingaku ini berbeza benar dari hasrat yang diujar.

Ya Allah!

Pening! Aku pening walaupun peningku ini tidak berdenyut dan membuatkan aku demam pengsan.  Aku masih sihat alhamdulillah.  Tapi ... ah, pening!

Entah di mana nak dimulai lagi?  Entah bagaimana akan berakhir?

Aku hanya mampu diam dan pasang telinga.  Aku hanya mampu melihat dan memerhati.  Dan aku sedang berdiri di satu pihak.  Sedangkan pihak satu lagi, dan pihak yang lain-lain itu, entah apa aku tak tau dan malas nak ambil tau.  Cukup sudah kepeninganku.

Oh Tuhanku!

Aku bertanya.  Aku masih mahu berusaha.  Aku terus memikir.  Aku membuat hipotesis (cehh!).  Mungkinkah kerana itu?  Ya, aku prasangka tapi bukan buruk sangka (err ... tak sama ke?)

Ada yang menjawab.  Apa yang aku nak usahakan tak akan memberi mudarat dan tak beri manfaat.  Benar,  Allah sahaja yang memberi mudarat dan Allah sahaja yang memberi manfaat.  Bukan usaha aku. 

hemm ... hmmm ...

Kalau begitu, tak mengapalah.  Aku pun tak mau pening-pening terlalu lama.  Aku akan adukan kepada Dia yang memberi pening ini.  Dengan segala kelemahan diri, bersama dosa-dosa yang tak sudah, tak ada tempat lain lagi untuk aku adukan.  Bukan kamu, kamu atau kamu.  Tetapi Dia.  Tentu ada kesudahannya pening ini.

Ya Allah!

Sementara masih ada waktu.  Sementara jam masih berputar.  Sementara mentari masih bersinar.

Sebelum sampai batas ajal.  Sebelum malaikat Izrail muncul.  Sebelum gugur daun Sidratul Muntaha.

Tiada yang mustahil di sisiNya.  PerbendaharaanNya.  AnugerahNya.  KeampunanNya.  RahmatNya.  HidayatNya.

Ya Allah!

Kasihanilah kami, ya Allah.  Kasihanilah ahli keluarga kami yang telah kembali menemuiMu, ya Allah.  Kasihanilah kami yang masih diberi kesempatan di dunia fana ini, ya Allah.  Mudahkanlah segala urusan kami, ya Allah.  Tolonglah kami, ya Allah.

* andai engkau fikir masalahmu sangat berat, tidak benar!  itu hanya kerana jiwa engkau kecil dan lemah.  Rapuh dan kecut.  Apakah engkau fikir diri engkau sangat hebat untuk diberi masalah yang 'sangat besar' itu?  Siapa engkau?  Ada lagi masalah yang lebih besar dan berat, iaitu segala kesusahan dan ujian dugaan yang dilalui oleh baginda Rasulullah SAW dan para nabi serta rasul-rasul Ulul Azmi.  Itulah ketimbang alasanmu di akhirat nanti.  Jadi setiap kali menyangka masalah itu sangat berat untuk dihadapi dan diselesaikan, imbangi ia dengan ujian yang dilalui oleh para nabi dan rasul ketika menghadapi umat masing-masing.  

* kita hanya mampu berdoa dan berusaha, selebihnya adalah urusan Allah.  Namun jangan sekali-kali ada perasaan putus asa tumbuh walau sebesar hama di dalam jiwa.  Teruskan pengharapan dan munajat kepadaNya.  Allah Maha Pengasih lagi Maha Mendengar segala keluhan dan rintihan.  Baca al-Quran.  Buat solat hajat.  Solat taubat.  Solat Tahajjud.  Zikrullah.  Sehingga kita merasa kian dekat denganNya.  

*usahakan memperbaharui iman, kerana ia boleh pudar dan lusuh seperti pakaian.  - yang ni tanyalah ustaz dan orang alim yang lebih arif.  Aku tak pandai.

* kalau ada penambahan yang nak ditambah oleh pengunjung yang membaca entri ni, tulislah kat ruang komen tu.  Aku ucapkan jazakallahukhairon kathira atas kesudian sharing sesuatu yang bermanfaat.

Alhamdulillah, walaupun mungkin esok lusa 'pening' mungkin muncul lagi, aku rasa lebih cool dan redha.  Inilah ujian untuk aku barangkali.  Setiap jiwa akan diuji.  Walaupun ia indirectly, tapi tetap menjadi ujian pada aku.  Ya Allah, jadikanlah aku orang yang sabar dan redha dengan ketentuanMu dan tolonglah kami untuk mengikut jalan yang Engkau redhai pula.  Aameen.


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing