Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, February 11, 2013

bimbang terpijak

aku terpaksa jingkit-jingkit kaki.  Anak-anak Cantek makin mesra walaupun aku jarang membelai.  Bila aku menyidai, semua empat ekor pakat masuk dalam kain jubah aku.  Ada yang cangkuk kuku kat kain aku, ada yang gigit-gigit manja stokin aku.  Ada yang cakar betis aku.

tu macam kaki Panther je ...

Bila aku menyidai, masing-masing mula datang berkumpul dekat aku termasuklah Putam.  Dua tiga hari ni kami sibuk sikit, pergi Batu Pahat.  Semalam aku fulltime bersama anak-anak yang diambil kejap dari madrasah.  Jadi memang terbiar diorang ni sume.  Nampak la pagi ni betapa rindunya dorang kat aku hehehe .... masing-masing termasuk Cantek datang dekat.  Sian ... aku pun rindu jugak.

Cantek termenung jauh ...
Kecuali Muzi, kucing anak perempuan aku (kakak) yang hmm ... rasanya dah tiga minggu setakat hari ni tak nampak muka.  Yang lain semua ada.  Miza, kucing Hidayat kekadang ada balik memperdengarkan suaranya yang nyaring garang.  Lepas makan dia menghilang.

'anak emak' - Muezza (kucing Naqib) yang menyusu balik dengan ibu dan tak pernah berenggang dari Cantek
dah besar ... dah 8 bulan usia.  Muezza n Mizi (kucing kesayangan Hanessa memang rajin menemankan aku menyidai kain.  Kat mana aku berdiri kat situ dia menyebok.) 
Tadi aku tepon mak.  Borak pasal uwan, itu ini, sampailah hal kucing.  Mak tak cakap banyak pasal kucing, cuma dia berkias, katanya kalau ada kucing tak leh letak ikan sede-sede kat atas meja.  Fahamlah aku.  Aku pun tak cakap banyak, cuma sambil menahan sebak, aku cakap "nampaknya terpaksa la anta dorang tu mana-mana" dengan harapan dapat menyentuh perasaan mak.  Tapi ... nampaknya macam tak sukses je huhu ...

Aku sebenarnya teringin nak belikan memacam untuk kucing-kucing ni.  Makanan, pakaian, tempat tinggal, ubat-ubatan, mainan ... hehe dah macam keperluan manusia jugak.  Tapi syukurlah sebab aku tak bekerja, jadi poket aku berada dalam poket suami aku.  Bila nak  membukak poket, kena ada dua laluan jadi terhadlah sikit.

Walau apa pun, aku sedang berusaha menurunkan kadar kerisauan dan keresahan hati pasal diorang ni.  Aku berdoa kepada Allah,  dan aku cuba mengusahakan sesuatu untuk tidak bersikap zalim (meninggalkan mereka ni terbiar cari makan sendiri - sebab dah dibela bukan kucing terbiar yang dikutip).  Semoga Allah melembutkan hati suami aku untuk angkut juga kucing-kucing ni nanti.  Aku sedang usahakan beli petfeader besar yang mampu beli secara online (sebab nak ajak suami cari kedai tu kat area KL, tak ada masa katanya).  Selebihnya aku berserah kepada Allah.  Beri makan dan perlindungan, semuanya dengan izin Allah.  Allah jua yang Maha Pengasih dan Maha Pemelihara.  Ya Allah selamatkan daku dari bergantung kepada diri sendiri dalam setiap urusanku.  Hanya kepadaMu tempat bergantung dan berharap.

* sebenarnya time nyidai kain tadi memacam berlegar dalam kepala nak ditulis, tapi sume dah hilang!

* Hari ni berkenalan dengan owner DearCats Pet House di fesbuk ...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing