Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, January 5, 2013

siapa mereka?

semua ni aku copy paste dari wall anak angkat fb aku yang bernama Ibnu Batoota.  Aku rasa yang inilah yg paling mudah aku faham tentang hal yang dimaksudkannya tu.  Dia sedang belajar kat Afrika Selatan, sudah beristeri (sedang mengandung anak pertama) dan beberapa kali berjumpa di kedai kami, termasuk sekali dia datang dengan semua famili semasa urusan nak nikahnya tahun lepas.  Setakat ini dia telah menjadi satu fenomena juga di fb, macam UAI jugak lebih kurang ... :D  Yang pasti dia memperjuangkan keyakinan Ahli Sunnah Wal Jamaah.  Selebihnya bolehlah anda baca dan susur semula apa yang dicatatnya tentang hal berkenaan di wall fbnya.  Oh ya dia ni kelakar giler jugak. 

***
Aku dah penat ulang jawab bila orang tanya "wahabi tu apa???" sedangkan yang tanya tu malas nak baca penerangan aku yang lama2 sampai berbuih jari aku tulis...(jari boleh berbuih?)....tapi kalau tak jawab rasa bersalah pulak sebab biarkan orang terumbang ambing antara kesesatan dan kebenaran....jadi senang cerita aku senaraikan semua ciri-cirinya yang telah dikumpulkan oleh para ulama aswj dan kalau korang jumpa ciri-ciri ni pada sesuatu artikel atau mana2 individu (walaupun dia famous sampai langit ke 7) maka paham2 sendiri la kan apa nak buat?

Ayuh kenali ciri-ciri golongan Wahabi/Salafi/Ghair Muqallid atau yang seibu atau sebapa dengan nya....

Ciri-ciri Wahabi dari sudut AQIDAH(kepercayaan dalam hati):

01. Gemar membahagikan-bahagikan tauhid kepada tiga bahagian
iaitu Tauhid Rububiyah, Uluhiyah dan al-Asma Wa al-Sifat lantas
menyamakan umat Islam kini dengan musyrikin Mekah.

02. Menyesatkan manhaj Asyairah dan Maturidiyah yang
merupakan dua komponen utama dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah.

03. Kritikal terhadap sistem pengajian Sifat 20.Selalunya mereka suka menghina ajaran sifat 20 sebagai ajaran falsafah Yunani dan Greek.

04. Gemar membahaskan ayat-ayat mutasyabihat dan
membahaskan perihal istiwa Allah Taala, tangan Allah Taala, di
mana Allah Taala dan lain-lain ayat mutasyabihat lagi lantas
memahami ayat-ayat itu dengan zahir ayat dan mencerca mereka
yang mantakwil ayat-ayat ini. Akhirnya mereka secara tidak sedar
termasuk di dalam golongan Mujassimah dan Musyabbihat.

05. Sering meletakkan isu-isu fiqh dalam bab aqidah, seperti
tawasul dan istighatsah lantas mensyirikkan dan mengkafirkan
amalan-amalan yang tidak sehaluan dengan mereka. Juga
mensyirikkan amalan yang tidak dipersetujui contohnya mambaca
salawat syifa dan tafrijiah dll.

06. Mudah melafazkan kalimah syirik dan kufur terhadap amalan
yang mereka tidak persetujui (Khawarij Moden).

07. Amat kritikal dan benci terhadap tasawuf serta tarikat(jemaah zikir) dan mengatakan
bahawa tasawuf dan tarikat diambil daripada ajaran falsafah
Yunan, agama Buddha dan dll.

Ciri-ciri Wahabi dari Sudut FIQH:

01. Kritikal dan tidak hormat terhadap mazhab-mazhab fiqh yang 4 dan menganggap sesiapa yang berpegang kepada satu mazhab adalah taksub dan
jumud. Mereka akan menyarankan mengikut fiqh campuran atas
corak pemahaman mereka dan menamakannya sebagai Fiqh
Sunnah.

02. Membahagikan manusia kepada tiga golongan iaitu mujtahid(yang layak keluarkan hukum),
muttabi(yang alim tentang dalil2 terhadap sesuatu hukum) dan muqallid(mengikuti tanpa mengetahui dalilnya dan majoriti muslim sejak zaman nabi ialah muqallid) dan mencerca golongan muqallid.

03. Gemar membangkitkan isu-isu furuk yang sudah lama
diperbahaskan oleh para ulama terdahulu seperti isu tahlil, talqin,
qunut subuh, zikir berjamaah, zikir dengan bilangan tertentu, lafaz
niat solat, ziarah makam para nabi dan ulama, sambutan maulidur
rasul dll.Dari isu furuk ini,mereka mengkafirkan,menghukum syirik dan bidaah kepada orang ramai.

04. Perkataan bidaah sentiasa diulang-ulang pada perbuatan yang
mereka tidak setuju. Bidaah di dalam agama bagi mereka hanyalah
sesat,kufur,syirik,kafir dan akan menjerumuskan pembuatnya ke dalam neraka.
Dengan modal perkataan 'bidaah' inilah mereka menarik orang jahil untuk ikut gerakan mereka kerana kononnya yang tidak mengikuti mereka dianggap kufur dan bidaah.Kata-kata Imam Syatibi pada pembahagian bidaah akan mereka
ulang-ulangi.Sedangkan ribuan ulama lain mendefinisikan istilah bidaah secara sederhana tidak mereka terima contohnya ulama membahaskan tentang bidaah itu ada yang baik(bidaah hasanah) dan buruk(bidaah dolalah).Menurut fahaman mereka pembahagian ulama lain pada bidaah itu hanyalah bidaah dari sudut bahasa.

05. Wahabi secara umumnya mengaitkan amalan-amalan tertentu seperti bertahlil,berwirid beramai2 kononnya sebagai rekaan dengan hawa nafsu atau kejahilan para ulama terdahulu manakala Wahabi di Malaysia cuba mengaitkan
amalan yang mereka tidak persetujui hanyalah rekaan para ulama Nusantara.

06. Hanya berpegang kepada suatu pendapat dalam hukum hakam fiqh jika mempunyai dalil yang zahir dan amat gemar meminta dalil dari al-Quran dan al-Hadis seolah-olah mereka dapat membuat perbandingan sendiri kuat lemahnya sesuatu pendapat berdasarka dalil yang dijumpai sedangkan mereka langsung tak tahu bahasa arab,inilah dinamakan bodoh sombong dan jahil murokkab.

Ciri-ciri dari Sudut MANHAJ:

01. Berlebih-lebihan pada mengkritik mereka yang tidak sehaluan dengan mereka baik ulama terdahulu mahupun sekarang sehinggakan mengkafirkan ulama atau orang yang tak sebulu dengan mereka,pengkafiran yang nyata ini jelas dapat dibaca dari kitab2 ulama mereka sendiri.

02. Menganggap bahawa hanya mereka sahajalah yang benar dan merekalah sahajalah pembawa manhaj salaf(muslim yang hidup sejak zaman nabi hingga 300 hijrah) yang sebenar sedangkan mereka adalah gerakan bidaah yang baru wujud sebelum perang dunia pertama.

03. Bersikap keras kepala dan enggan menerima kebenaran walaupun dibentangkan beribu-ribu hujjah. Bagi golongan Wahabi dalil mereka(ahli aswj) yang menentang wahabi semuanya lemah atau telah dijawab sedangkan hakikatnya mereka tak mampu jawab dan kalau berdebat di fb atau forum,mereka akan block,padam thread atau padam komen ahli aswj yang berjaya kantoikan hujah-hujah mereka itu.(Banyak kali sangat benda ni berlaku dan saya yakin ramai kawan2 juga kena benda yang sama.)

04. Amat gemar berdebat walau di kalangan masyarakat awam dan yang berdebat tu selalunya ahli wahabi yang jahil,bukannya belajar agama secara disiplin yang betul.

05. Terlalu fanatik kepada fahaman dan tokoh-tokoh yang mereka diiktiraf mereka sahaja seperti Muhammad Abdul Wahab, Abdul Aziz bin Baz, Nasir al-Albani, Muhammad Soleh al-Utsaimin, Soleh Fauzan dll.Ini semua imam2 wahabi,bagi wahabi hanya perkataan mereka ini sahaja yang layak untuk didengari dan perkataan imam2 mazhab yang dekat dengan zaman nabi itu jika bercanggah dengan perkataan tokoh-tokoh di atas,maka perkataan imam mazhab yang lebih alim akan ditolak mereka kerana bagi mereka tokoh mereka lebih memahami nas al-quran dan hadis lebih dari imam mazhab walaupun mereka memahami hakikat bahawa tokoh2 mereka ni semuanya hidup di akhir zaman yang dipenuhi fitnah dajjal sedangkan para imam mazhab pula hidup di zaman salafus soleh(zaman yang dijamin sebagai zaman terbaik oleh Nabi kita sendiri),mereka seolah2 switch off akal mereka untuk memahami hakikat ini dan bertaqlid buta(mengikut secara mengkhinzir buta) kepada tokoh2 mereka sahaja.

06. Mudah mengatakan bahawa ulama terdahulu sebagai silap ataupun sesat dll seperti mereka menuduh Imam Syafie,Imam Hanafi tidak memahami hadis,juga menuduh Imam Ghazali sebagai sesat dan tahyul,juga menuduh Imam Al-Asy'ari sebagai ahli bidaah yang terpengaruh dengan falsafah Yunani dan Greek.Sedangkan mereka semua itu imam-imam besar dalam Islam yang sangat berjasa pada Islam sampai kini dan insya-allah sampai kiamat.

07. Mendakwa mereka mengikut manhaj salafi pada urusan aqidah dan fiqh walaupun hakikatnya mereka amat jauh sekali dan tidak memahaminya.

08. Cuba untuk menyatukan semua pihak atas fahaman mereka lantas menyebabkan perpecahan umat.Kononnya mereka nak gabungkan semua muslim dalam satu mazhab iaitu mazhab Wahabi dan menganggap 4 mazhab ini sebagai pemecah belah umat,tapi disebabkan mereka bina mazhab baru yang kononnya untuk menyatukan umat,tapi akhirnya menjadikan umat lebih berpecah belah dan menjadikan mazhab menjadi 5(tapi mazhab Wahabi tidak di iktiraf sebagai mazhab yang sahih dalam Islam jadi hakikatnya tetap hanya 4 mazhab yang diiktiraf walaupun pihak Wahabi cuba untuk menguasai jabatan-jabatan agama di sesebuah negara melalui politik dan cuba mempengaruhi sesuatu kerajaan itu untuk mengiktiraf fahaman sesat Wahabi seperti yang dilakukan Dr.MAZA di negeri Perlis dan yang dilakukan oleh Fathul Bari and co di dalam UMNO).

09. Sebahagian mereka juga bersikap lemah lembut pada kuffar dan berkeras pada umat Islam seperti di Arab Saudi yang sangat baik dengan eropah terutamanya USA tapi dengan orang Islam mereka menghina,mencaci,menuduh bidaah dan sebagainya,mereka layan Muslim seperti sampah dan melayan kuffar seperti raja,orang Islam dalam kesusahan mereka biarkan bahkan banyak negara muslim yang perlukan dana dan derma tapi orang kaya Arab sibuk dengan kelab bolasepak kuffar.

10. Menyesatkan dan memfasiqkan sesiapa yang bercanggah dengan mereka serta melebelkan dengan pelbagai gelaran.

11. Mereka seolah-olah menyamatarafkan hadis dhoif dengan hadis maudhuk lantas mendakwa mereka hanya mengikut hadis yang sahih selain kritikal terhadap penerimaan riwayat dan taasub dengan penerimaan atau penolakan Nasir al-Albani semata-mata.Kalau perasan,kebanyakan hadis di internet ni di hujungnya akan tertulis "disahihkan oleh albani" atau "dinilai daif oleh albani" atau yang seumpamanya,maka ketahuilah bahawa status-status hadis itu pun menjadi ragu kerana Albani bukanlah seorang Muhaddis(pakar hadis) yang layak menilai hadis jauh sekali seorang Hafiz Hadis,beliau ialah seorang pembaiki jam dan selepas bekerja,beliau akan ke perpustakaan untuk membaca kitab-kitab hadis secara sendiri TANPA GURU.Jadi ribuan ulama menolak beliau sebagai ulama dan ada ulama yang mengatakan bahawa dia bukan ulama hadis tapi penjenayah hadis kerana mengeluarkan pendapat sedangkan beliau bukan ahli dalam bidang itu sama seperti seorang tukang masak yang suka baca buku tentang pembedahan tiba-tiba membedah pesakit di hospital lalu pesakit itu mati,maka tukang masak itu dianggap sebagai penjenayah kerana membedah tanpa tauliah sedangkan dia cuma seorang tukang masak yang "suka membaca buku tentang pembedahan".

12. Membuat khianat ilmiah samada pada penulisan atau pada pentahqiqan kitab-kitab lama terutamanya.Wahabi sangat terkenal dengan jenayah kitab mereka,iaitu mengubah,menukar,mengedit kitab2 ulama yang tidak selari dengan fahaman mereka,mereka sama seperti orang kristian dan tokoh2 mereka umpama paderi2 kristian yang bertanggungjawab mengubah kitab injil sesuai dengan kefahaman mereka.

note: wahabi yang di wasabi kan sedang menderita dibakar oleh api kebenaran...ohh kesiannya~ T_

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing