Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, January 15, 2013

pengalaman dirawat

aku nak tulis sikit je.  jap lagi nak keluar.  musim aku berhoneymoon masih berterusan.  ye  la, dulu tak sempat nak bulan madu lama.  hehe ...


saja je nak list kat sini.  sebenarnya dirawat baru-baru ni je.  asalnya aku tengok orang merawat keluarga terutamanya mak aku.

1.  masa sekolah rendah (budak-budak lagi) so macam gambar lama, kenangan lama, dah kabur.  Aku tak ingat sangat.  Kes mak kena rasuk Puteri Gunung Ledang (katanya la masa tak sedar tu) kat Kg Delek, rumah abang dia (arwah).  Keluarga panggil perawat dan aku cuma ingat bila ditanya dek perawat, dia kata dia puteri dari Gunung Ledang.  Selebihnya aku lupa.  Maaf ye.

2.  masa aku dah kawin.  Bawak mak abah ke perawat wanita bergelar hajah di area Kajang, atas saranan kakak aku sendiri.  Orangnya memang berketrampilan warak.  Tudung labuh.  Cakap pun memang tak lepas menyebut Allah.  Sempat mak aku (atas galakan aku juga) pergi bersuluk kat markas Naqsyabandi di Lubuk Pusing, tapi tak sempat habis.  Belum rezeki agaknya.  Ada hal terjadi yang menyebabkan mak dan hajah ni stop bersuluk di pertengahan jalan.  Sekarang dah putus hubungan dengan dia.  Mungkin masih di rumah yang sama.  Suami dia bagi takwin tahunan (buku) yang macam2 ada dalam tu.  Dia mengaku pernah bermimpi muncul wajah abuya dengan wajah berseri-seri bak bulan purnama ketika dia bersolat di tengah malam.  So dia memang yakin kepada abuya (time itu arqam sedang hangat).

3.  aku dah ada anak dua kot.  Mak R sarankan kami pergi ke Bahau bawak mak berubat.  Hmm kenapa aku asyik nak ubatkan mak ye?  Aku dah lupa apa kes.  Tapi mak ikut je.  Kat rumah teres tu, ramai orang dan semua bangsa ada.  Padat penuh.  Lemas aku dibuatnya.  Dan hati aku kurang suka.  Tukang rawat kata ada tiga ekor kat mak dengan tiga peribadi berbeza.  Dia tangkap dan masuk  botol dan suruh buang kat air mengalir.  Masalahnya aku dah terbuang kat sungai tohor tak berair.  Mak R yang bagitau selepas botol tu aku campak dalam gelap on the way balik umah.  Gelap, dah lewat malam.  Aku main campak je dengan bismillah.  Laa ... sungai dah kering rupanya.  Tu la, kat jambatan bosi tu ...

4.  aku nak suami aku dirawat.  tapi aku pulak yang kena rawat.  Haihh ni citer panjang.  Aku dah pernah tulis dah ...

5.  lagi 3 hari kami nak ke Brunei, lutut aku kena godam di satu pagi yang hening.  Berpinar biji mata dibuatnya.  Serta-merta rasa loya nak muntah.  Masa tu baru bangun tidur.  Ada bunyi crack kat lutut kiri.  Hish ada orang tak bagi aku pergi Brunei ke?  Ada la sedara kami yang jutawan tu panggilkan ahli fisioterapi dari Bukit Jalil (dia sedang khidmat rawat atlit kat situ).  So bukan calang-calang la kalau nak panggil dia keluar.  Tapi asbab sedara yang berkemampuan dan akrab dengan dia ni, maka dia pun sudi datang ke rumah aku.  Malangnya dia berpusing-pusing susah nak sampai ke rumah aku.  Luar biasa la bagi dia.  Dia tak kata lebih, cuma tolong urut je sebab bab-bab tak nampak bukanlah bidang dia.  Cuma dia terasa je. So dengan dia ni orang ketiga yg urut aku, alhamdulillah dapatlah aku naik kapalterbang esoknya.  Kalau tak, memang tenat aku kena pakai tongkat kepala naga mata merah suami aku tu.

Ok aku stop dulu.  Nak keluar dah.. bizi2 ... :P

*  Allah Maha Kuasa makhluk tak de kuasa. 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing