Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, January 16, 2013

penantian berakhir

pertama sekali aku benar-benar bersyukur alhamdulillah ke hadrat Allah.  Akhirnya manuskrip aku siap sudah.  Syukur ya Allah!  Aku sudah hubungi staf berkenaan di ITBM.  Staf yang direkomen telah bertukar jabatan.  Kini staf baru mengambil alih.

Jari-jemari aku kebas-kebas.  Kaki aku semut-semutan.  Perut aku penuh angin.  Aku duduk mengadap laptop sepanjang hari ini.  Menjelang malam, aku rasa loya nak muntah.

Tak boleh tidak, aku nak hantar manuskrip ini dengan tangan esok.  Semoga Allah permudahkan urusan ini.

Esok aku nak print out.  Kalau sempat terus burn softcopy.  Terus hantar by hand.  Terus pos kepada diri sendiri untuk hak cipta paling mudah.  InsyaAllah.

Cukuplah buat masa ni.  Aku rasa sungguh penat!

Dalam kepala tengah berfikir-fikir, menimbang-nimbang ... apakah aku akan memulakan novel kedua?  Atau sekadar bercerpen sahaja?

Aku sangat berminat untuk menulis cerpen kanak-kanak.  Bagi aku, ia satu cabang untuk mendidik kanak-kanak dengan cerita-cerita yang berisi pengajaran.  Kerana aku sangat suka membaca di zaman kanak-kanak.  Cuma kanak-kanak hari ini sangat sibuk dengan tablet.  Maka ia adalah satu cabaran yang sangat besar untuk aku yang ingin menulis cerpen kanak-kanak.

Apa pun, sekiranya nak membiarkan diri bersikap pesimis dan berfikiran negatif, tentulah ia satu kerugian kepada diri dan kebencian Allah. 

Apa yang kanak-kanak perolehi dari tablet?  Kadang-kadang aku jelak melihat budak-budak tembam yang duduk je kat kedai makan, terus bukak tablet dan mula main games.  Mak bapak pun ada gadjet di tangan masing-masing.  Apa yang diperolehinya?  Keseronokan?  Seronok sangat ke main games tu?

Aku ketinggalan zaman?  Aku tak kisah.  Hidayat dah bertahun mengecek ps2, ps3, xbox, entah apa benda lagi.  Sampai Naqib pernah berkata, kalau arwah atuk masih ada tentu dia dah lama dapat benda-benda tu.  Sekarang Hidayat boleh dikatakan mahir dengan games.  Dia tau nama-nama games.  Siap salin entah apa namanya cara-cara main games, aku pun tak faham.

Semoga Allah menghilangkan ketagihannya dan menggantikan dengan yang lebih baik dan lebih disukaiNya. 

Aku tak larat nak menulis lagi.  Cukuplah!  Syukur kepada Allah yang telah memudahkan segala urusan ini.  Semoga semuanya berjalan lancar.  InsyaAllah.  Terima kasih kepada semua yang mendoakan dan memberi sokongan, terutama suami tersayang dan anak-anak yang dikasihi.  Mak abah, keluarga mertua, adik-beradik aku dan ipar duai serta semua rakan.

Alhamdulillah. 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing