Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, December 3, 2012

kembali berdua (2)

Sementara menunggu Nisa Irdina sekeluarga sampai, kami berhenti di gerai buah-buahan di tepi jalan seperti yang dijanjikan.

"Ain nak durian?"  tanya suamiku. 

Pantas je dia mengangguk.  Rezeki jangan ditolak, desir hatiku lantas teringatkan Naqib.  Rezeki dia nak jamah durian nampaknya.  Durian sebijik tu memang tersangatlah sedap rasanya.  Kemudian suamiku membeli 6 kilogram rambutan gula batu untuk dibawa ke madrasah. 

***

Suasana di perkarangan madrasah sesak dengan beberapa biji kereta.  Aku dan ibu Nisa sama-sama mengheret beg besar dan barang-barang lain di tangan.  Kami tersekat di pintu masuk madrasah yang sempit, kerana ada keluarga pelajar masih tersangkut nak mengucapkan salam selamat tinggal dan sebagainya. 

Masuk ke dalam, meriah sungguh suasana!  Pelajar bertebaran merata.  Mana-mana yang dah kenal aku segera menerpa menghulur tangan bersalaman dan bertanya khabar.  Salah seorangnya, Aisyah Amirah, alimah 3 yang aku perkenan tu, hehe ...

Ketika aku dan Puan Roswati di dalam pejabat untuk urusan pembayaran yuran, Dini Irdina, adik Nisa pulak sibuk nak buang air kecil.  Risau juga aku kot cicir pulak kat dalam pejabat tu.  Sepantas kilat Hanessa mendukung Dini dibawa mencari tandas, yang sebenarnya dia pun tak tau kat mana tandas ...

"Hamboi anak hang, kak ... kemain lagi dia ..."  kata Wati melihatkan telatah Hanessa.

Hehe ... gelagat Hanessa macam dah biasa je ... al maklum dia memang selalu mengikut aku menziarahi si kakak dan dah mula kenal-kenal seorang dua kawan-kawan kakak.  So, tahap kerisauan aku terhadap si anak bongsu ni kurang sikit berbanding dengan risau aku kepada Hidayat. 

Ketika aku dan suami nak beredar dari situ, anak bongsu ni tetap ceria dan bersahaja lagaknya.  Terkinja-kinja pun ada.  Telinga aku menangkap suara-suara mengusik dan menyakat dia. 

Aku harap semangatnya nak belajar hafizah terus berkobar-kobar, dan hangat berapi setiap hari, bukan syok seronok pada hari pertama je.

Ya Allah, pilihlah semua anak-anakku masuk senarai hafiz hafizah, daie daieyah dan alim alimahMU, umpama bintang-bintang gemerlap di ufuk ilmu.  Aameen.



No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing