Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, November 15, 2012

"sayang juga

kau kat mak ... mak dah buat macam-macam kat kau." 

Macam tu la kata mak bila aku buatkan bekal air kopi untuk mak dalam perjalanan balik kampung.  Ayam goreng semalam aku masukkan dalam polistren.  Sambal sikit.  Cuma ralat sebab aku tak sempat nak masak nasi untuk bekal mak.  Aku minta mak tunggu, mak enggan.

"Mak, hati mak Allah yang pegang.  Intan doa la biar Allah bagi mak sayang kat Intan."

"Mak memang sayang kat ekau.  Tapi dah berubah la suasana.  Mak rasa jarang la nak datang sini laie ..."  sambut mak.  "Lopeh ni mak mintak Zek yo tolong anta mak gi IJN."

"Tak pe mak ... biar kitorang pulak yang selalu balik kampung.  Abah pun dah kurang awas bawak kereta jauh-jauh."  aku cuba juga menceriakan suasana, walhal sebenarnya abah selalu drive jauh sampai ke Melaka.

Tadi kami 'bermuzakarah.' Aku tadah telinga mendengar suara hati mak, sampai la masuk bab mimpi buruk mak tentang aku dan anak perempuanku.  :(  Inilah agaknya maksud mak 'dah buat macam-macam' tu ... dia bagi hati berasap ... hehe ...

Mak kata akan ada perubahan.  Dia tak nak ikut atau bersama-sama aku ke mana-mana majlis.  Aku manusia pelik dan bikin kejutan.  Kak Ju dan Hasni dah ok, aku pulak buat hal.  Lidah aku dah bergerak-gerak nak bagitau mak pasal doa kami semoga satu hari mak pun pakai purdah, tapi aku bimbang reaksi mak ... Akhirnya aku perasan mak kelip-kelip mata. Ohh ... aku dah buat mak menangis!

Mula-mula mak kata nak balik semalam juga, sebab risaukan wan kat Batu Kikir.  Bila suamiku confirmkan kenduri berkhatan Hidayat tengahari ni, mak kata tak sedap pulak tak ada sama meraikan majlis tu.  Jadi mak tangguhkan balik. Aku suka je.  Tiba-tiba pagi ni mak ubah fikiran.  Selepas sesi 'bincang-bincang pagi' tu tadi, mak terus siap nak balik.  Aduhaiii ...

Mulanya macam sedih dan pilu juga. Aku solat 2 rakaat, dan lepas tu semangat aku bangkit semula.  Aku kena ikram mak lebih ni.  Tu yang aku berkejar ke dapur masak air dan buat air kopi untuk mak.  Abah punya air nes aku tak buat, sebab dia memang buat sendiri air dia.

Tapi bila dah siap semua, mak nampak ceria.  Mak hulur not 50 kat Hidayat.

"Bahh ... buah hati abah sonot ... nampak abang eh dapek duit biru."  kata mak kat abah memberitahu tentang Hanessa.

Lepas tu Hanessa pun dapat jugak dari poket atuk not merah.  Macam tu la, cucu-cucu ni masih menceriakan mak.  Mak marah-marah mereka tapi mak belai semula.  Nakal ... kena la marah hehe ... Aku?  Aku tak ikut cakap mak dan kehendak mak ... kena la biarkan telinga merah dan hati berasap huhu ...  tapi mak tetap sayang kat aku ... insyaAllah.

Aku ikut hantar mak ke kedai untuk berjumpa suamiku.  Hujan kasar turun menimpa bumi.  Dalam deraian hujan lebat penuh rahmat yang berkah 1 Muharram 1434H, aku nampak mak lambai-lambai tangan dan perlahan-lahan kereta Pesona bergerak pergi. 

Aku harap mak tak kecik hati dengan aku.  Marah tak pe ... aku memang selalu bersalah.  Dan azamku, aku nak ikram mak secukupnya.  Selama ni mak yang banyak ikram aku ... beli macam-macam, bagi macam-macam ... duit tak yah cakap la, malu aku ...  last ni bagi kereta la pulak ... memang tak mampu aku nak balas ... Allah sahaja yang akan memberi sebaik-baik ganjaran pada mak. (Aku cuma dapat buatkan mak air kopi dan bagi mak penyodok sampah steel yang mak nak, itupun ring tempat sangkutnya tak ada sebab aku tak berhati-hati memilih masa membeli dulu huhu ... tu pun mak cam happy je ... ohh :((( )

Semoga Allah mudahkan aku ikram mak dan beri bantuan untuk aku menghadapi keadaan ini.  Semoga Allah lembutkan hati mak lebih lembut dari sutera paling lembut di dunia ni, dan sejukkan hati mak sedingin sonata musim salju salju sonata ... err apa-apa la ... janji sejuk nyaman dan tenang ... insyaAllah.  Semoga dengan asbab cucu-cucu mak, Allah turunkan hidayat ke serata alam.  Dan semoga mak abah juga beroleh hidayat taufikNYA aameen.

* kejap lagi nak call tanya mak abah dah sampai mana ...




No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing