Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, November 15, 2012

salam maal hijrah 1434

salam maah hijrah 1434H kepada semua pembaca muslim Catatan Pendek.  Ada azam baru ke, macam selalu tu?  Hehe ...

Sempena maal hijrah ni ... mbe ada sesuatu yang boleh aku catatkan buat kenangan.

1.  mak belikan CRV-2 untuk cucu-cucu dia ...  mak keluarkan deposit dari akaun dia ... aku tak mengerti mengapa ... inilah agaknya rezeki yang tak disangka-sangka dari Allah.  Bayaran bulanan suami aku la yang kena settlekan hehe ...

2.  Hidayat berkhatan malam tadi ... alhamdulillah agak lasak untuk orang bersunat zaman dulu yang stail gantung kain tu ... dia pakai clamp ... kami naik risau tengok dia jalan laju je macam tak de pape.  Tapi kena sakat pasal nak cuci dan bukak clamp esok dah nangis adoiii kantoi ...

3.  Aku tukar nama di fb.  Kali ni aku pakai nama awal anak-anak lelakiku.  Lebih afdal dan adil begitu insyaAllah.  Dan azamku, fb jadi wadah untuk dakwah walaupun aku tak faham bagaimana dan apa ... :(  kata mereka ini bukan cara nabi, tak ada kejayaan.  Aku pulak ... menyampaikan apa yang tersirat di sebalik yang tersurat.  Aku harap fokus aku faham dan mampu membaca mesej di sebalik apa yang aku sharing dan posting di fb.  Kalau tak faham, bukanlah pula salah sesiapa ... dah aku tersirat sangat.  Aduhh ... aku terlalu lemah untuk berbicara.

4.  Laptop yang tak pernah off yang digunakan oleh suamiku telah selamat 'padam' nyawanya ... mungkin adaptor short.  Aku cabut dari plug dan pindahkan ke tempat lain untuk Hidayat gunakan ... terus tak hidup.  Ada la hikmahnya tu ...

5.  Mak terus mencari masa dan ruang untuk berbicara tentang aku dan niqab.  Aku benar-benar mengenggam bara di tapak tangan tapi hatiku yang berasap kehangusan.  Biarlah ... aku haah kan je ...

Untuk benteng diri saya, kataku pada mak.  Bila aku bukak bab peminat lama, mak diam je pulak.  Pasal semua orang terkejut, itu perkara biasa.  Err aku memang suka kejutan la kot hihi ... Ala ... anak imam yang tiba-tiba bukak tudung dan tukar penampilan pun bikin orang terkejut ... sama je dengan kejutan aku yang pakai niqab ... cuma kita bagi la masa pada mata dan minda masyarakat untuk terima perubahan ni ... hmm ...  InsyaAllah.

6.  Aku terus menyelitkan perkataan madrasah dan maksud serta harapan aku kepada anak-anak yang tinggal berdua ni.  Tapi tadi mak suarakan pendapat melalui pertanyaan tak langsungnya ...  soalan berbau provokasi yang kurang bersetuju dengan keputusan aku.  Semua cucu dia abih aku hantar ke madrasah, janggal la dia nak datang sini nanti tinggal aku terkonteng-konteng sorang ... aku faham tu ... err mana la tau ada rezeki dapat cucu baru kan hehehe ... :P

Jawapanku, aku dan suamiku tak mau mewariskan kejahilan kami kepada anak-anak ... Ni formal sangat, tapi masa bercakap tu tak le formal gini hehe ...

7.  Aku mula menyedari ... fb bukanlah ruang sesuai untuk mencari calon menantu.  Aku tak tau camana nak elaborate kenyataan ni, tapi itulah hakikatnya aku rasa.  Kalau ada mak-mak yang dapat menantu tru fb, tahniah aku ucapkan.  Semoga kebahagiaan menjadi milik pasangan anak menantu hingga ke syurga Adnin insyaAllah.  Aku pun rasa rilex dulu pasal perkara ni.  Namun doa tetap aku panjatkan ke hadrat Allah semoga semua anak-anak diberi jodoh yang terbaik untuk urusan akhirat dan dunia mereka.  Aameen. 

8.  Anak bulu-bulu aku makin besar dan cantik.  Bulu licin, manja, sihat.  Tapi aku tak tahan mencuci pasir mereka.  Setiap kali aku mencuci 'benda' yang menimbun tu, almaklum masing-masing makan cukup so banyak la buangannya ... aku bisikkan pada diri 'inilah dunia yang hina-dina di sisi Allah, maka janganlah aku terlalu memandang dunia ni ... aduhai'.

Maka aku tadahkan tangan berdoa ... paling sadis aku minta biarlah 'benda' dorang tu bertukar jadi wangi ... dah tak larat benar aku rasa ... tadi aku terjumpa beberapa longgok kat dalam stor ... aku tak tau nak tuduh sapa ... Ayu ke ... Mizi ke .. entah ...

Akhirnya Allah beri aku ilham ... bagi makan kat luar je.  Kalau tak hujan, maka makanlah mereka semua di luar.  Kalau ada kucing-kucing kurap yang lalu, dapatlah makan saki-baki makanan yang ada.

Tapi lepas tu masuk dalam rumah lepak-lepak dan pergi buang kat dalam bilik air semula.  Tak mencapai maksud. 

Malam ni tadi, aku kuatkan semangat masa dorang sibuk makan kat belakang rumah, aku tutup semua pintu dan tingkap tempat dorang selalu keluar masuk.  Sedih la ... nak-nak ingat kat Ayu yang kecik tu.  Tapi aku terpaksa buat macam tu.  Duduk luar boleh cari tikus.  Cuma tak tau la anak-anak kucing ni rajin ke tak nak tangkap tikus sebab perut dah penuh ...

Tadi aku ngendap ke luar, ternampak Ayu tidur dengan Muzi kat atas bonet kereta abah ... jangan calar udah la ...

~**~

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing