Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, November 29, 2012

peristiwa minggu ini

1.  Puan Cantik manis selamat bersalin beranak kat bawah katil Naqib, tempat yang sama dia beranak Budak Bulu2 bulan April 2012 lepas.  Kata budak-budak ni, anak dia 4 ekor jugak.  Ada yang hitam macam Putam.  Sahih anak Putam.  Budak Bulu2 tu tak tau la anak sapa ... tak kesah n tak jadi hal la ...

Suami aku tak perasan langsung perubahan Cantik.  Dia kata nak buang hantar Cantik ke mana-mana tempat ramai orang, "karang dah beranak, susah."  Aku naikkan status 'ahli zikrullah dah bertambah kat rumah ni' kat fb pun suami aku masih blur lagi.  Dia tanya maksud status tu, aku sengih je.  Tunggu dia tau sendiri hehe ....

Malam tadi, dia balik dari kedai terus menuju ke bilik Hidayat yang bertutup pintu.  Dia dah terdengar suara anak kucing yang halus tu.

"Dah beranak eh?" katanya mencari-cari arah suara anak kucing.  Memang telinga lintah, bunyi halus pun dia dapat tangkap.

Dia kata nak buang jugak si Cantik tapi aku sejukkan hatinya.  Cantik dalam 'berpantang' macam tu, aku tak sanggup dia dihantar ke mana-mana.  Memang aku bantah, dan memang aku benci sikap manusia yang sanggup membuang ibu kucing yang baru beranak.  Kalau nak buang, tunggu la anak tu besar sikit.

Ibu kucing tu masih belum pulih kesihatannya, nak menjaga anak kecik yang belum bukak mata, nak sesuaikan diri dengan keadaan baru pulak.  Haihh tak kesian ke?  Anak bukan sekor plak tu, selalunya lebih dari tu.  Cer bayangkan!!!  Inilah agaknya kes Tompok yang aku jumpa kat tepi tayar kereta orang dalam hujan tu.  Tali pusat belum tanggal lagi, mata pun belum bukak, nyaris jadi leper kena lenyek. 

2.  Allah SWT jadikan manusia ni memang berlainan bangsa dan sikap.  Lain personaliti dan lain takdir.  Lain keturunan dan lain rupa paras.  Tak ada yang sama, hatta kembar seiras yang paling serupa.  Mesti ada lainnya.  Maha Hebat Allah yang Maha Pencipta.

Aku selalu jumpa orang-orang yang aku rasa ada persamaan personaliti.  Bukan sama dengan aku, tapi orang-orang yang mereka saling tak kenal (aku je kenal) dan mereka ada persamaan sedikit-sebanyak.  Terkecuali, untuk diri dan suami aku.  Selain tu, ada je yang pada aku, 'eh dia ni macam kawan aku yang tu laa ...'

Terbaru, aku terkesan dengan seorang wanita ni.  Orangnya gempal dan putih kuning.  Nampak seperti suri rumah sepenuh masa, dan aku sungguh tak menyangka dia ligat bergerak dalam diam, dan ligat bisnes rupanya.  Hmm ... sama la dengan rakan aku yang sorang lagi tu ...

Tak sama langsung dengan aku hehe ...  Terkesan?  Ye le ... ligat bisnes duit masyukkkk ... boleh fly2 selalu ... sapa tak mau ... ye tak?

Dan aku ada urusan penting dengan si polan seorang ni ... semoga Allah permudahkan dan berikan kesudahan yang terbaik.  InsyaAllah.

Persamaan faktornya antara yang aku nampak, mereka memiliki kurang tanggungjawab di rumah walaupun bergelar surirumah.  Anak mereka seorang atau dua, dan suami mereka selalu ada urusan yang lama di luar.

Sebagai perbandingan, aku juga ada seorang kenalan  yang ligat ke luar rumah untuk urusniaganya, dan dia memiliki 4 anak yang sedang membesar, yang selalu ditinggalkan, pandai-pandaila nak goreng telur ke apa ke untuk makanan sendiri.

Tapi tak aku nafikan ada ramai wanita yang beranak ramai masih menjadi peniaga berjaya sambil menguruskan anak-anak tanpa terbiar.  Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan.  Allah sebaik-baik penolong dan pemudahcara.

* sebenarnya peristiwa no 2 ni lebih penting dari peristiwa no 1 ... 

*~*



No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing