Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, November 13, 2012

napa mama nangis eh?

arghh ... kenapa budak dua orang ni tiba-tiba muncul di depan aku ketika aku sedang leka melayan airmata ...

Mereka berbincang-bincang berdua ... sedang aku terus melayan airmata sambil membaca surah Yassin.

"Agaknya tadi mama dapat panggilan telefon ..."  formalnya bahasa!

"Pastu mama dapat berita sedih ... sebab tu mama nangis!"  memandai buat andaian sendiri.

Aku sedih.  Aku menangis.  Meleleh-leleh airmata dan air hingus.  Habis telekung jadi kain lap airmata dan hingus.  Bacaan aku terhenti-henti bila datang hiba dan sayu.  Hati aku rasa dirobek-robek.  Aku rasa nak nangis terus. 

Bila terkenang lagi borak kawan-kawan di Whats App tu ... pilu kemain rasanya.  Dah selalu sangat dorang borak-borak pasal tu.  Bila tang tu, aku terdiam dan follow dalam senyap je.  Aku tak ada point nak mencelah.  Aku tak faham dan aku tak rasa.  So aku tak tau apa-apa.  Apa yang nak aku sembangkan?  Aku cuma banyak tanya je nanti.

Paling tak, aku mintak doa mereka.  Sebab doa mereka sangat mujarab.  Mintak doa semoga satu hari aku akan bersama mereka.  Semoga Allah pilih dan bagi faham usaha kenabian ni pada aku dan keluargaku.

Aku teringat uwan pulak.  Makin uzur orang tua tu ... nak ke bilik air pun macam tak sempat je ... dengan tongkat kiri kanan.  Aduhhh kesian.

Aku tak nak macam tu nanti.  Aku tak nak istirehat di bilik atas katil menunggu saat terakhir.  Aku nak ikut kawan-kawan masturat tu.  Aku cemburu!  Aku irihati!  Aku jealous!!!

Ketika aku tak difahami dengan tindakan terkini ini, aku nak terus melangkah.  Tapi apa yang aku faham?  Aku pun tak faham.  Banyak perkara asas yang selam-pelam macam kapal selam.  Kejap timbul kejap tenggelam.  Aduhhhhh!!!  ya Allah!

Tolonglah doakan kami dan seluruh alam.  Kami mahu hidayat.  Kami mahu faham.  Kami mahu keluar macam mereka tu.  Kami mahu dipilih. 

~> makcik, tingkatkan amal dan doa.  Doa dan amal.  Amal dan doa.  Doa dan amal.  Doa nangis-nangis.  Tahajjud.  Taklim.  Istiqamah.  Lagi?  Lagi???? 

~> makcik, manusia memang sifatnya tergesa-gesa.  Jangan dek sibuk tergesa-gesa, makcik hilang semua.  :(  so ... teruskan apa yang ada dan teruskan harap pada Allah.  Harapan yang optimis dan baik.  Jangan putus asa.

*Masa terus berlalu dan aku masih di sini ... semoga doa kawan-kawan dimakbulkan Allah.  Andai tak aku, semoga Allah pilih anak-cucu-cicit keturunanku untuk menjadi pembantu dan penguat ugama ini insyaAllah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing