Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, November 11, 2012

jangan tergugat dengan gangguan jin

macam biasa aku sekadar ada catatan pendek yang santai.  Kalau nak fakta, sila rujuk kepada yang lebih arif. 

Jangan tergugat dengan gangguan jin.  Jin dan syaitan, yang kini aku difahamkan ada jin asli dan ada jin kacukan iblis yang dipanggil syaitan, memang kerja utamanya mengganggu manusia.

Iblis dan anak cucunya akan menganggu kita dalam bentuk hasutan halus yang SENTIASA MENGAJAK KEPADA KEJAHATAN.  Dia memang aim dan tak pernah putus asa nak mengajak kita duduk sesama dalam neraka, cuma dia sudah putus asa daripada rahmat Allah.

Jin pulak ... boleh datang dan pergi sesuka hatinya.  Dia boleh saja menjadikan tubuh kita umpama hotel mewah yang serba lengkap untuk penginapan sama ada sementara atau kekal.  Sama ada kita sakit, menjadi tua dan mati lalu dia berpindah ke tubuh yang lain, atau dia yang mati kena pancung oleh perawat yang diberi kelebihan dengan izin Allah. 

Tujuan dia pun lebih kurang sama je dengan anak cucu iblis.  Tambah satu lagi, dia suka menumpang tinggal pada tubuh kita dan menyakiti kita dalam diam, atau mempergunakan kita untuk tujuan yang buruk.  Sad ending la ...  trajis gitu. 

Antara tanda-tanda paling mudah seseorang yang ada gangguan jin ialah rasa berat nak tunaikan solat, tak suka baca al-Quran (sebab rasa panas ~ jin menggelodak dalam badan tu agaknya) dan sangat cepat nak marah walaupun perkara yang remeh dan tak sepatutnya marah (jin suka kalau kita bermusuhan). 

Ada banyak lagi tanda-tanda yang telah disenaraikan oleh orang yang arif tentang hal ini, err ... carila sendiri ye ... :D ~ mimpi aneh, rezeki payah, sakit tiba-tiba yang tak dapat dijelaskan oleh doktor dan akhir sekali ofkos la kena rasuk terang-terangan tu ...

Jangan tergugat dengan gangguan jin.  Apa pun yang terjadi, jin ni tetap makhluk Allah cuma kita tak mampu nak tengok dia.  Ada hijab yang Allah letak di penglihatan kita.  Namun bukan tak ada yang kasyaf, yang dibuka Allah hijabnya dan dapatlah dia melihat makhluk yang diciptakan dari api ni. 

Kawan anak aku kasyaf.  So selalulah atau sentiasalah dia nampak macam-macam rupa jin ni di persekitaran. 

Ada sekali tu, anak aku tidur atas lantai sebab dia kepanasan.  Pagi esoknya dia ditanya,  "malam tadi ko tidur ngan sapa?"
"Aku tido sorang je.  Napa plak?"
"Bukan ada dua orang ke tido kat tepi ko ... kiri kanan."

Katanya, orang tu tegak lurus je tidur mengapit anak aku, sementara anak aku pulak gaya tidur macam biasa la ... gaya bebas.  Mujur bukan warna putih, tapi warna hitam dan biru (kalau tak silap aku).  Kalau putih tu, berbungkus pulak ... hmm tak de mende lain dah tu.

Kita besarkan Allah dan kecikkan yang lain dari Allah.  Allah Maha Besar lagi Maha Kuasa.  Selain itu langsung tak de kuasa kepada kita.

Dan Allah berfirman dalam surah Al-Isra' ayat 70 ~ "Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan Bani Adam dan telah Kami beri mereka kenderaan di darat dan di laut, dan telah Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik serta telah Kami lebihkan mereka atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan dengan sebenar-benarnya lebih."

Apapun nampak istimewanya mahluk jin ni, kita tetap lebih mulia dan lebih baik dari mereka.  Ni kena ingat dan faham.  Dan apa pun yang mereka lakukan untuk kononnya menolong, mengubati, menyampaikan hasrat ... itu semua hanyalah palsu dan sementara.  Mereka hanya mahu terus berdampingan dan pada masa yang sama, tumpang 'apartment' serba lengkap yang Allah pinjamkan pada kita ~ tubuh manusia.  Sebagai parasit yang tak kelihatan. 

So jangan tergugat dengan gangguan jin.  Rasulullah SAW sudah berikan kaedahnya yang dipanggil AYAT MANZIL sebagai penawar dan ubat untuk menghadapi gangguan jin yang berupa penyakit rohani dan jasmani ~ hadis sahih oleh Imam Ahmad, Hakim dan Tirmidzi.

Dah ramai yang maklum tentang Ayat Manzil ni.  Dibaca dengan penuh tawajjuh insyaAllah sangat berkat.  Cuma kekadang pengaruh jin akan mendatangkan rasa lesu dan lemah semangat untuk mengamalkan terutama time kita rasa kurang sihat.  So camana?  Kena lawan jugak la kan ... dan berdoa minta bantuan Allah.  Sebab tu la Allah confirmkan dalam al-quran, bahawa kita memang the best creature whenever and forever .... dan cari mana-mana perawat yang ikhlas dalam rawatan.  InsyaAllah, yang penting jangan putus asa.  Jangan sekali-kali rasa putus asa dan frust.

Nasihat kepada semua dan diri aku sendiri ~ kalau dah maklum ada gangguan jin, carilah ubatnya.  Ia antara dua, sama ada engkau ditinggalkan olehnya, engkau meninggalkannya atau engkau meninggalkan dunia ...

Lagi satu, janganlah dah tau ada pengaruh jahat dari jin, sewenang-wenang engkau nak salahkan seseorang tu atas sikapnya yang buruk.  Jin ni boleh masuk dalam aliran darah dan menginap dalam otak.  Jadi selalu je dia dapat memberi kesan kepada daya ingatan, sikap dan fikiran seseorang yang ditumpanginya.  Lagi satu, benda ni boleh datang dan pergi sesuka hatinya.  Pandai main cak-cak jugak.  Boleh pulak beranak-pinak.  

Ini semua adalah antara tanda kebesaran dan kekuasaan Allah jua.  Allah Maha Hebat dan Maha Pencipta.  Antaranya tentulah sebagai ujian untuk manusia.  Kan dunia ni tempat ujian semata.  Dan ia hanya sementara.  Lahirnya kita di dunia adalah untuk hidup di akhirat.  Ada dua tempat tinggal, syurga atau neraka (Allahummma ajirna minannar...).

~> JOM AMAL AYAT MANZIL PAGI DAN PETANG. 

* selamat beramal, semoga Allah sentiasa mengampuni kita dan memberi bantuan kepada kita dalam melalui hari-hari yang tiba.  InsyaAllah.  Kepada Allah kita berserah.












No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing