Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, November 30, 2012

jahit nama di baju

sepanjang siang semalam, Khamis, aku duduk di mesin jahit antik milik mak tu.  Aku menjahit name tag sekolah Hidayat dan Hanessa ke jubah dan tuala masing-masing.  Name tag tu aku cabut dari uniform sekolah dan tudung sekolah.  Ada yang dah agak luntur sebab direndam dalam klorox.  Ada yang masih cantik dan terang.  Tak kisah, yang penting nama dapat dibaca. 

Mulanya nak jahit tangan je, tapi banyak tu ... maka mesin jahit yang dah disimpan dalam bilik ditarik keluar ke tempat terang dan projek letak name tag pun bermula.

Kini jubah Hidayat ada nametag di atas poketnya.  Mudah je dibaca oleh ustaz dan kawan-kawan nanti.  Nama Hanessa disorokkan di kolar jubahnya.  Cadar pun dijahit nama.  Kopiah, serban dan tudung.  Hmm ... hampir semua ditanda.  Apabila name tag dah habis, aku tampal keratan kain pelikat lama yang dah tak boleh digunakan lagi di pakaian lain.  Terutama Hidayat, pakaian rasmi dan pakaian basahan tentu sama untuk semua pelajar iaitu t-shirt putih, seluar putih atas buku lali dan jubah.  Memang dah dicatat di dalam senarai pakaian yang diberikan supaya setiap satu diletak nama.

Kerja aku akhirnya siap selepas Isyak.  Alhamdulillah.  Kini tinggal melipat kemas-kemas dan cari beg.  Nampak macam kena beli beg baru sebab semua beg yang ada dah rosak zipnya di tangan pemakai awal ... Naqib khususnya.  Ada yang jem, ada yang tanggal zip dan ada yang koyak.  Yang ada beg-beg besar gedabak tu ... tak sesuai langsung nak dibawak ke madrasah.

"Alahh ... bungkus je ngan kain ... bukan nak pakai beg tu ... lepas tu disimpan je"  kata suami aku bila aku khabarkan pasal beli beg baru.

gambar hiasan


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing