Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 17, 2012

ikram mak

Mak abah dah selamat sampai kampung.  Hujan terlalu lebat, hingga abah terpaksa berhenti tak jauh dari rumah, kerana pandangan mata tak jelas.  Sepanjang perjalanan hujan, kata mak masa aku call.  Abah drive pelan-pelan, dua jam baru nak masuk simpang ke kampung.  Selalunya dalam cuaca cantik, sejam lebih dah sampai rumah.

Tulah, hujan lebat nak balik jugak, desis aku dalam hati je.  Namun apa yang penting mak abah selamat sampai.

"Kenduri pun dah selamat.  Tadi baru bukak clamp."  aku bagi repot kat mak pasal kenduri dan cucunya.

Mak agak terkejut bila aku khabarkan semasa kenduri, cuaca panas terik. 

Hujung bulan depan birthday mak.  Aku dah plan nak belikan sesuatu untuk mak sebagai hadiah.  Aku akan pos dari sini.  Menerima sesuatu secara pos, bagi aku adalah sangat mengujakan.  Ia adalah satu kejutan untuk mak.  Aku akan pastikan aku memilih sesuatu yang memang mak suka. 

Aku nak 'beli' balik hati mak.  Walaupun aku rasa mesti mak bagi nasihat lepas tu supaya aku tak payah beli apa-apa untuk dia.  Dia boleh beli sendiri.  Duit dia nak buat apa kalau tak membeli.  Ah, biasa la tu.  Nanti dia kata bukan tak sudi, tapi tak perkenan kat hati.  Mak memang cerewet.  Tapi insyaAllah aku berdoa semoga Allah pilihkan apa yang mak suka ... Aku bayangkan mak tersenyum lebar masa bukak bungkusan nanti ... 

Memang kita digalakkan memberi hadiah sebagai tanda kasih-sayang.  Dan memberi tu janganlah pulak dalam diam-diam mengharapkan balasan.  Dalam erti kata lain, ikhlaskan hati biarlah Allah yang memberi ganjarannya.  Tak semesti orang yang kita beri, dia yang akan membalasnya.  Khazanah Allah Maha Luas, tak hari ni, hari esok.  Tak kita, cucu cicit kita.  Tak di dunia, di akhrat sana.   InsyaAllah, Allah akan sediakan ganjarannya.

* Sebenarnya ada hikmah mak serius dalam kata-katanya yang dah membuatkan hati aku berasap  tu ... aku benar-benar ambil serius hal yang mak sentuh (pasal niqab) dan mula lebih serius berfikir macamana nak permudahkan ia.  Aku perlu lakukan sesuatu untuk membuktikan 'I'm still your loving-good-girl, mak ..."

Ya Allah, berilah kami istiqamah dan taufik ... keluarkanlah kami dari kepompong jahil dan jumud.  Masukkanlah kami dalam Islam sepenuhnya.  Ya Allah, bersihkanlah hati kami, jiwa kami, minda kami, dan berilah kami faham, berilah kami sabar, berilah kami iman dan taqwa.  Kami tak faham, ampunilah kami ya Allah.  Kami akan kembali kepadaMu, tolonglah kami supaya kembali kami kepadaMU dalam suasana redha dan Engkau ampuni kami, suci bersih seperti seorang bayi.  Ampunilah kami ya Allah.  Hanya padaMU kami berharap dan berserah diri.  Aameen.

* Banyak perkara telah berlaku dalam kitaran hidup, dan banyak kesilapan telah aku lakukan.  Kesilapan yang amat aku kesali.  Kesilapan yang tak mau aku ulangi.  Namun perlu kita akur, tanpa izin Allah takkan terjadi sesuatu itu.  Dan tak perlu resah atau malu mengakui kesalahan sendiri.  Walaupun ia pahit dan sakit, Allah Maha Lemah-Lembut dan Maha Pengasih, Maha Tahu kepedihan itu.  Adukan pada DIA dan berhenti yang lainnya.  Apa yang aku pasti, memakain niqab bukan satu kesilapan.  Semoga Allah menetapkan hatiku dengan niqab hingga nafas terakhir, insyaAllah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing